Tidligere Nokia-sjef Pekka Ala-Pietilä har startet et nytt mobilselskap som retter seg mot ungdomsmarkedet i Europa.
Blyk heter selskapet, og de satser på å levere gratis mobiltelefoni til ungdom mellom 16 og 24 år i europeiske land, i bytte mot at de mottar reklame på mobiltelefonen.
Nå lanseres tjenesten i Storbrittania, og resten av Europa skal erobres fortløpende.
Det har tidligere vært flere forsøk på å lansere reklamefinansierte telefonitjenester, men ingen har lykkes i stor skala. Ala-Pietilä er imidlertid ikke hvem som helst. Han har solid bakgrunn fra mobilbransjen og bør vite mye om hvordan dette markedet fungerer.
Han var direktør i Nokia i 1999 til 2005 og var sjef for Nokia Mobile Phones i 1992 til 1998. Totalt jobbet han 20 år i Nokia, før han gikk ut og startet selskapet Blyk. Han sitter også som styremedlem i den tyske programvaregiganten SAP.