TELEKOM

Tier om mobilbruddet

Nå starter Telenors egen gransking.

5. nov. 2014 - 11:07

Telenor har nå satt sammen ekspertgruppen som skal foreta en intern gransking av rutiner og sikkerhetsmekanismer etter det store utfallet i mobilnettet torsdag i forrige uke.

Under en større oppgradering ble sentrale deler i en kundedatabase slettet. Det førte til at samtlige kunder mistet forbindelsen for å ringe og sende sms.

Nå skal ekspertene finne ut hvordan massive utfall i mobilnettet skal unngås i fremtiden.

Utgangspunktet er kjent for de innvidde:

Selskapet vet hva som sviktet, men vil ikke snakke høyt om det.

– Helt detaljert hva som feilet er noe vi tar i dialogen med Post- og teletilsynet, da den hører hjemme i den sfæren, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri hos Telenor Norge.

Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri holder kortene tett til brystet om detaljer i hva ekspertgruppen skal granske. <i>Bilde: Telenor</i>
Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri holder kortene tett til brystet om detaljer i hva ekspertgruppen skal granske. Bilde: Telenor

Gåten er løst

digi.no har bedt selskapet om å redegjøre for den grunnleggende problemstillingen til ekspertgruppen – altså hva konkret som gikk galt.

For Telenor legger ikke skjul på at den gåten er løst:

– Det stemmer at vi har gått nøye igjennom henvendelsesforløpet og identifisert hva som ikke gikk som planlagt, bekrefter Uribarri overfor digi.no.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Svaret vil selskapet ikke ut med. I en e-post til redaksjonen skriver Telenor:

– Vi ønsker å konsentrere oss om å sammenfatte hvordan hendelsen oppsto og hvordan denne ble håndtert. Det er vi pliktig til å levere til Post- og teletilsynet, og vi følger rutinen for hvordan hendelsesrapportering skal skje.

Les også: Ekspert-lekkasje fra Telenor etter omlegging

Ukjente eksperter

Heller ikke hvilke eksperter som skal jobbe med å forbedre rutinene skal bli offentlig kjent.

Telenor strekker seg så langt som til å si at ekspertgruppen består av egne ansatte og folk fra leverandørselskapene.

– Det er Telenor Norge som er ansvarlig for å utrede tiltakene, og leverandørene er invitert inn for å bidra til dette arbeidet. Vi leder arbeidet og er ansvarlig for resultatet. Vi ønsker ikke å navngi leverandørene, skriver kommunikasjonsdirektøren i sin e-post.

Når digi.no ber om mer innsyn i arbeidet, «røper» hun at selskapets egen sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen leder gruppen.

Les også: PT vurderer sanksjoner

Fjerner feil

Gruppens mandat er å vurdere:

  • Prosesser og rutiner knyttet til det aktuelle systemet.
  • Prosesser og rutiner knyttet til endringer i sentrale nettelementer.
  • Sikkerhetsmekanismer som kan redusere eller fjerne risiko for feil.

Les også: Telenor skal kvitte seg med 3G

Intensivt arbeid

Siden gruppens medlemmer jobber på fysisk ulike steder, kommer den til å jobbe i en kombinasjon av fysiske møter og virtuelt samarbeid.

– Det vil nå bli et intensivt arbeid i cirka to uker fremover hvor det skal beskrives og prioriteres aktuelle tiltak. Dernest vil vi planlegge gjennomføringen av tiltakene. Disse vil være av ulikt omfang og vil derfor ha ulik implementeringstid, opplyser Torild Uribarri.

Les også: Norge leder forskning på mobildata som tåler mer juling

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.