BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tilbyr e-post med mer på abonnement

Norge er blant 19 land som kan prøve Microsofts «Business Productivity Online Suite».

3. mars 2009 - 15:43

I konkurransen mot Googles nettbaserte applikasjonstjenester til bedriftsmarkedet, har Microsoft valgt en strategi som de kaller «software plus services». Det nye produktet «Business Productivity Online Suite» gjenspeiler denne strategien: Kontor-pc-ene skal fortsette å kjøre tunge klientapplikasjoner som Word, Excel og Powerpoint, mens bedrifter henter supplerende tjenester som e-post, lynmeldinger, dokumentdeling og webkonferanser fra nettskyen, i stedet for å installere Exchange, Sharepoint med mer på egne servere.

Microsoft kunngjorde i går at to tjenesteområder fra Business Productivity Online Suite (BPOS), «Exchange Online» og «Sharepoint Online», vil være tilgjengelig på prøve for bedrifter i 19 land.

Fra april vil hele suiten være tilgjengelig, det vil si med «Office Live Meeting» og «Office Communications Online». Gjennom BPOS vil tjenestene ha de samme funksjonene som om de var lokalt installert, med ett unntak: Taledelen av Office Communications Server vil inntil videre ikke være med i Office Communications Online.

De 19 landene er Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italia, Japan, Nederland, New Zealand, Norge, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tyskland, USA og Østerrike. Hittil har BPOS bare vært tilgjengelig i USA, der en prøveordning ble etablert før jul.

Tjenestene i BPOS prises per bruker per måned.

Listepris for alle fire tjenesteområdene er oppgitt å være 12,78 euro per bruker per måned, eller rundt 115 kroner. Sammenliknet med å abonnere på hver tjeneste for seg er rabatten 38 prosent. Det skulle tyde på at hver tjeneste for seg vil koste rundt 46 kroner per bruker per måned.

Et miljø med 100 brukere vil altså kunne skaffe seg e-post med 1 GB per bruker og delt kalender, oppgaver og kontaktlister, fullt driftet og sikret med spamfiltre og antivirus, samt ActiveSync-synkronisering til alle aktuelle enheter, for 55 000 kroner i året.

Sharepoint Online tilbyr portaler, samarbeidsverktøy, innholdsforvaltning, tjenester for søk og skjemaer, deling av dokumenter, kalendre og oppgaver, bloggtjenester med mer.

Microsoft understreker at kundens IT-stab beholder den fulle kontrollen over brukernes tilgang til disse tjenester. Tjenestene forvaltes gjennom katalogtjenesten Active Directory, og styres gjennom samme konsoll som de lokalt driftede tjenestene. Denne ordningen gjør det mulig med en gradvis overgang til Microsofts nettskytjenester.

Fra brukernes side vil samme pålogging gi tilgang til alle nettskytjenestene.

Bedriftsavtalene for BPOS leveres med tjenestegaranti for en oppetid på 99,9 prosent.

Espen Pettersen i Microsoft Norge tror BPOS først og fremst vil slå an blant små og mellomstore bedrifter, og at forutsigbare utgifter er et avgjørende poeng i en økonomisk krisetid.

– Det er også viktig at suiten kan tillempes fleksibelt, at man kan velge å starte med e-post, og ikke trenger å overføre alle brukere fra en eksisterende lokal ordning på én gang.

Pettersen tror e-post er den tjenesten som har størst appell i første omgang.

– E-post er utelukkende en funksjon man må ha. Derfor kan man tjene på å sette ut denne tjenesten, og fokusere egne ressurser på andre områder. Vi har ellers god erfaring med «Exchange Hosted Filtering» i Norge. E-post er der nordmenn er kommet lengst i å tenke seg at tjenester kan settes ut.

De samme 19 land får tilgang til en annen tjeneste, kalt «Deskless Worker Suite». Ideen med denne tjenesten er å tilby en enkel måte å tilby ansatte uten egne kontorplasser, tilgang til enkle versjoner av e-post, meldinger, portaler og andre online-tjenester.

Microsoft peker på at denne kategorien ansatte utgjør gjennomsnittlig 40 prosent av enhver bedrift – lageransatte, vaktmestre, sjåfører, kantinepersonell og så videre.

Suiten for medarbeidere uten kontorplass vil gjøres tilgjengelig for utprøving og kjøp fra april. Listeprisen er 2,56 euro per bruker per måned, tilsvarende rundt 23 kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.