Apples iPod har blitt en solid melkeku også for underleverandører av tilleggsutstyr.
I fjor solgte Apple 32 millioner iPods som tilsvarer 100 enheter hvert minutt. For hver tre dollar som brukes på en iPod, genereres minst én dollar på tilleggsutstyr. Tilleggsutstyr for iPods tilsvarer forretninger for milliarder, sier den amerikanske analytikeren Steve Baker i NPD-gruppen til Herald Tribune.
Tilleggsutstyret omfatter høyttalere, ladere, deksler, futteraler med mer.
Apple sies å ha opptil 2 000 forskjellige varianter av tilleggsutstyr, noe som også gir et signal om en mer kul variant i forhold til konkurrerende spillere fra Creative eller Toshiba som har langt mindre ekstraustyr.
Dette er åpenbart gode nyheter for leverandører av tilleggsutstyr, der marginene er høyere enn på selve spilleren.
Datautstyrsleverandøren Kensington går for å være den største utstyrsleverandøren til iPods. Kensington anslår at ekstrautstyr til Apples iPods vil utgjøre 20 prosent av virksomhetens totalsalg.
Les også:
- [20.01.2006] Apple med solid fortjeneste på iMac
- [19.01.2006] Spekulasjoner om iPod-mobil fra Apple
- [02.01.2006] Her er IT-vinnerne gjennom 2005
- [02.12.2005] Skal harmonisere iPod-utfordrerne
- [23.11.2005] Apple melder rekordsalg av iPod
På Macworld-konferansen demonstrerte Apple at de ønsket mer av dette lukrative markedet, og viste fram en ekstra enhet som kan spille FM-radio gjennom en iPod.