digi.no omtalte tirsdag «SIM-plasteret» som skal gi norske mobilbrukere betydelig lavere priser på mobilsamtaler til og fra utlandet. Selskapet bak, Interfone International, lanserer tjenesten torsdag, og håper at kunder som er lei av høye priser på utenlandstrafikk vil kaste seg over tilbudet.
Teleselskapene tar seg svært godt betalt for roaming-tjenester, noe Post- og teletilsynet selv har slått fast i en fersk rapport.
Vil vurdere
«SIM-plasteret» har vakt stor oppsikt i det norske telemarkedet. Det bekrefter Elisabeth Sørbøe Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet til digi.no. De har fått henvendelser fra teleselskap som lurer på om dette kan være et lovlig tilbud.
– Dette er noe vi må se videre på. Vi er helt klart åpne for innovasjon og nye tilbud som kan gjøre det bedre for kundene, men vi har et regelverk å forholde oss til. Men vi legger til grunn at de som har lansert dette tilbudet forholder seg til ekom-loven, sier Aarsæther til digi.no.
– Dette er absolutt en interessant sak som viser at utviklingen i dette området går veldig fort, tillegger informasjonssjefen som forteller at de ble kjent med tilbudet fra Interfone for noen dager siden.
SIM-plasteret aktiveres når man ringer til noen i utlandet, eller bruker mobilen under et utenlandsopphold. Da rutes samtaler automatisk over IP i stedet for gjennom mobiloperatørenes roaming-løsninger.
Spår kort liv
Øyvind Vederhus i Netcom sier til digi.no at de i utgangspunktet er positivt innstilt til alt som kan bidra til å senke utgiftene til kunder som bruker deres tjenester.
– Vi regner med at Interfone-tjenesten vil bli relativt kortlivet, siden roaming-prisene ventes å falle fort. Innen to til tre år vil det ikke være mulig for dem å tilby noen gevinst, sier han til digi.no.
Vederhus legger til at Netcom er i ferd med å granske hvorvidt selve tjenesten til Interfone er lovlig.
– Interfone dreier seg om en callback-funksjon. I vårt nett registreres det som mottak av samtale. Vår juridiske utredning vil undersøke hvordan SIM-plasteret deres utnytter SIM-kortet, og kartlegge forhold rundt det.
Netcoms informasjonsdirektør understreker at all bruk av SIM-kortet må skje på kundens eget ansvar.
– Det er trangt i moderne mobiler, og man kan oppleve at telefonen reagerer. Skjer det noe, vil ikke Netcom kunne yte support, sier Vederhus til digi.no.
- Lovlig og smart
Morten Ove Nilssen i Interfone International Norway sier til digi.no at alle juridiske forhold rundt SIM-plasteret ble gjennomgått av investorene før de bestemte seg for å støtte selskapet.
– Konklusjonen på denne utredningen er at det vi gjør er både lovlig og smart.
Nilssen peker på at teknologien bak selve konseptet er gammelt, en kombinasjon av callback og IP-telefoni.
– Denne kombinasjonen har vært på markedet i mange år, fra for eksempel Lebara. Det nye vi har tilført, er automatisering, slik at brukeren kan ringe som vanlig, i stedet for å ringe et annet nummer og slå en bestemt kode for å viderekoples.
Ifølge Nilssen har ikke Interfone hatt kontakt med mobiloperatører i forbindelse med tjenesten. De har dog registrert at Lebara ikke er begeistret, og har signalisert at også de vil vurdere lovligheten av tjenesten.
Det har ikke lykkes digi.no å få en kommentar fra Lebaras direktør Hanne Løvstad, men selskapets eier, Tele2, uttaler til digi.no at de avventer Post- og teletilsynets vurderinger.
Les også:
- [26.10.2012] Fritt fram for Interfones «SIM-plaster»