Da Time Warner og America Online annonserte fusjonen, var det dårlige nyheter for Walt Disney.
Tegneserie-selskapet innså fort at de ville få Mikke Mus-størrelse hvis de ikke foretok noen strategiske trekk. I det halve året som er gått, har det gått rykter om flere forestående fusjoner, inkludert det ferskeste om en fusjon mellom Disney og Apple Computer som ryktemakeren Matt Drudge satte ut.
Tidlig var det også rapportert at Disney henvendte seg til det som var av offentlige instanser for å se om de på en eller annen måte kunne stikke kjepper i hjulene for den forestående fusjonen.
Når det nå nærmer seg en avgjørelse for fusjonen, viser det seg at Disney tyr til ordtaket "if you can't beat them - join'em".
Rivaliseringen mellom Time Warner og Disney toppet seg i mai da Disneys TV-selskapAmerican Broadcasting Corporation (ABC) i en periode ble fjernet fra kabeloperatøren som Time Warner kontrollerte. Bakgrunnen var en krangel om betaling til kabeloperatøren.
I frykt for å bli utestengt fra flere distribusjonskanaler, skal Disney-sjef Robert Iger ha skrevet et brev til sin argeste konkurrent hvor de ymtet frempå om et samarbeid blant annet når det gjelder utviklingen av interaktiv TV. Det melder Reuters.
Iger argumenterte med at et samarbeid mellom de to selskapene ville gi store muligheter innen utviklingen av interaktiv TV, ikke minst når det gjelder markedsføring og e-handel. Disney prøver å få samme tilgangen til distribusjonen som Time Warner får etter sammenslåingen med AOL.
Disney frykter både at selskapet foretrekker å distribuere sitt eget innhold, men også at Time Warner skal kunne tilby kundene bedre kapasitet på aksessen.
Time Warner sier på sin side at de ikke vil sette seg ned å snakke med Disney på tomanns hånd, men ønsker et industrielt arbeid hvor alle aktørene jobber mot felles mål.
Korrespondansen mellom de to selskapene ble gjort kjent av FCC før helgen. Federal Communications Commission er i ferd med å gjennomgå gigantfusjonen mellom Time Warner og AOL, en fusjon verdsatt til 124 milliarder dollar. Blant annet blir det åpne høringer om fusjonen i neste uke
Tegneserie-selskapet innså fort at de ville få Mikke Mus-størrelse hvis de ikke foretok noen strategiske trekk. I det halve året som er gått, har det gått rykter om flere forestående fusjoner, inkludert det ferskeste om en fusjon mellom Disney og Apple Computer som ryktemakeren Matt Drudge satte ut.
Tidlig var det også rapportert at Disney henvendte seg til det som var av offentlige instanser for å se om de på en eller annen måte kunne stikke kjepper i hjulene for den forestående fusjonen.
Les om lobbyvirksomheten:
Disney vil stoppe AOL Time Warner
Når det nå nærmer seg en avgjørelse for fusjonen, viser det seg at Disney tyr til ordtaket "if you can't beat them - join'em".
Rivaliseringen mellom Time Warner og Disney toppet seg i mai da Disneys TV-selskapAmerican Broadcasting Corporation (ABC) i en periode ble fjernet fra kabeloperatøren som Time Warner kontrollerte. Bakgrunnen var en krangel om betaling til kabeloperatøren.
I frykt for å bli utestengt fra flere distribusjonskanaler, skal Disney-sjef Robert Iger ha skrevet et brev til sin argeste konkurrent hvor de ymtet frempå om et samarbeid blant annet når det gjelder utviklingen av interaktiv TV. Det melder Reuters.
Iger argumenterte med at et samarbeid mellom de to selskapene ville gi store muligheter innen utviklingen av interaktiv TV, ikke minst når det gjelder markedsføring og e-handel. Disney prøver å få samme tilgangen til distribusjonen som Time Warner får etter sammenslåingen med AOL.
Disney frykter både at selskapet foretrekker å distribuere sitt eget innhold, men også at Time Warner skal kunne tilby kundene bedre kapasitet på aksessen.
Time Warner sier på sin side at de ikke vil sette seg ned å snakke med Disney på tomanns hånd, men ønsker et industrielt arbeid hvor alle aktørene jobber mot felles mål.
Korrespondansen mellom de to selskapene ble gjort kjent av FCC før helgen. Federal Communications Commission er i ferd med å gjennomgå gigantfusjonen mellom Time Warner og AOL, en fusjon verdsatt til 124 milliarder dollar. Blant annet blir det åpne høringer om fusjonen i neste uke
Les:
Åpne høringer om AOL-Time Warner fusjon
FCC har allerede hjulpet Disney én gang mot Time Warners bruk av markedsmakt: da Time Warner koplet fra ABC Network i mai, gikk FCC inn og truet med sanksjoner hvis ikke ABC fikk tilgang igjen. 3,5 millioner abonnenter i Time Warners eget kabelselskap var uten ABC i 36 timer på grunn av krangel om hvor mye Disney skulle betale for tilgangen.