Tallene som Baidu la fram i dag bekrefter hvordan den kinesiske søketjenesten har tjent på å fylle tomrommet etter Google, som trakk seg ut av det kinesiske markedet i vinter etter en strid med myndighetene i Beijing om nettsensur.
Sammenliknet med første kvartal 2009, økte Baidus omsetning med 60 prosent til 1,29 milliarder yuan (1,12 milliarder kroner). Nettoresultatet ble mer enn doblet, fra 181 millioner yuan til 481 millioner yuan (418 millioner kroner).
Ifølge Analysys International har Baidu økte sin andel av omsetningen i det kinesiske søkemarkedet fra 58,4 prosent i fjerde kvartal 2009 til 64,0 prosent. Samtidig har Googles andel falt fra 35,6 prosent til 30,0 prosent.
Usikkerheten rundt Googles virksomhet i Kina har fått mange annonsører til å bytte til Baidu, som altså har økt sin ledelse ytterligere.
Baidu selv mener de er i farten, og ville økt forspranget til Google uansett. De viser til økt trafikk sammenliknet med andre konkurrenter, og til at deres nye annonsesystem «Phoenix Nest» har vunnet kundeaksept i det første hele kvartalet det har vært i produksjon.
I den globale varemerkerangering 2010 BrandZ Top 100 (xls) – den som nylig kåret Google til vinner foran IBM, Apple, Microsoft og Coca Cola – er Baidu oppført for første gang. Baidu er vurdert til 75. plass, foran Ebay, Siemens og Goldman Sachs. Ifølge reklamenettverket WPP som står bak den årlige rangeringen, er Baidus varemerke verdt 9,36 milliarder dollar, mot 9,33 milliarder for Ebay, og 9,29 milliarder dollar for både Siemens og Goldman Sachs. Ifølge listen er China Mobile Kinas mest verdifulle varemerke: De er globalt rangert på 8. plass, med en verdi på 52,6 milliarder dollar.
Forholdsvis få av Googles ansatte i Kina skal ha gått over til Baidu siden januar, skriver Financial Times. 17. april ble det imidlertid meldt at Wang Jing, tidligere teknologidirektør for Google i Kina, hadde fått en tilsvarende stilling i Baidu, med rang som visepresident.
Google har rundt 700 ansatte i sin virksomhet i Kina.
Les også:
- [30.07.2010] Google tilbake i Kina
- [30.06.2010] Google legger om sin Kina-taktikk
- [10.06.2010] Google appellerer til USA og EU om Kina
- [15.03.2010] Sensur holder utlendinger ute
- [18.01.2010] Lederflukt fra Baidu
- [19.05.2009] Streik i Kinas største søketjeneste