Det svenske selskapet Polar Rose vakte oppsikt i desember 2006 da de sto fram med en teknologi for å indeksere og gjenkjenne ansikter, bare med utgangspunkt i vanlige fotografier. Deres løsning går ut på å bruke fotografier til å generere tredimensjonale modeller av ansikter. Av disse modellene beregnes «ansiktsavtrykk». I prinsippet skal alle avtrykkene av det samme ansiktet være identiske. Det innebærer at ansikter kan indekseres uten metadata, og at man kan søke i databaser med ansiktsavtrykk etter bestemte fjes.
Les også:
- [21.09.2010] Apple kjøper svensk ansiktsgjenkjenning
- [20.12.2006] Lager 3D-modeller av ansikter fra foto
Teknologien er blitt finpusset gjennom hele 2007, uten å nå helt fram til et produksjonsklart stadium. Prøveutgavene som ble lagt ut på selskapets nettsted fungerte likevel godt nok til at Polar Rose har mottatt flere utmerkelser: De kom blant annet på listen «Red Herring Global 100», og de ble valgt av World Economic Forum (WEF) til «Technology Pioneer» sammen med Wikipedia, Clearwire og Yandex.ru.
Løsningen kan brukes til flere formål. Overvåkere vil kunne ta bilder av store folkemengder, og så slå opp i ansiktsdatabaser for å finne ut hvem som er der. Motivet kan være å finne alt fra kjendiser til terrorister.
Ideene til Polar Rose går ikke i den retningen. De tenker seg at folk vil like å legge ut bilder på nett, og la dem inngå i en søketjeneste, der man for eksempel kan finne fram til felles slektninger.
Polar Rose-sjef Nikolaj Nyholm brukte sin tilstedeværelse på WEF i Davos til å fortelle nyhetsbyrået Reuters at han akter å gjøre en webtjeneste tilgjengelig i løpet av andre kvartal i år. Han la til at selskapet vil prøve ut flere forretningsmodeller.
Blant konkurrentene er Neven Vision som Google kjøpte for halvannet år siden. Nyholm mener Google har en fordel i rå datakraft, men at Polar Rose vil vinne fram fordi kjerneteknologien er bedre.