Second Life er en virtuell 3D-verden der personer fra hele verden kan lage sin agen avatar og sosialisere med andre mennesker. Miljøet fikk stor oppmerksomhet, blant annet fordi det var mulig å tjene ekte penger på å jobbe virtuelt og fordi en lang rekke bedrifter åpnet virtuelle avdelingskontor.
I desmeber 2006 kunne digi.no fortelle om avataren Maximilian Milosz, den første nordmannen som kunne leve på heltid av å jobbe i Second Life. Han opererte da som en slags virtuell møbelsnekker.
Les også:
- [21.06.2013] Folk strømmer fortsatt til Second Life
- [27.03.2008] Satser på søketeknologi i Second Life
- [11.02.2008] Statsstøtte til virtuelt bibliotek
- [01.02.2008] Tomt i norske Second Life-lokaler
- [04.12.2006] Nordmann kan snart leve av å jobbe i 3D-verden
Nå har Tor Karstensen, som han egentlig heter, gjennomført et fullt arbeidsår som digital gründer i Second Life, og ifølge Dagens Næringsliv omsatte han for 750.000 kroner i 2007.
Karstensen får både betalt inne i Second Life i form av Linden Dollars, som kan veksles til amerikanske dollar med en kurs på cirka 265 Linden Dollar for hver amerikanske. På større oppdrag for bedrifter, tar han direkte betalt. En av kundene er IT-giganten Sun.
- Foreløpig har jeg bygget en portal for de ansatte i Sun, og nå jobber jeg med å utforme et nytt hovedkvarter. Jeg designer bygningene og utformer interiør, men lager også rammer for hvordan bruken av det nye hovedkvarteret skal være, sier Karstensen til Dagens Næringsliv.
Selv om Karstensen lager virtuelle produkter, må han passe seg for å ikke å bryte med opphavsretten. For å omgå det skaper han ofte virtuelle kopier av møbler fra 20- og 30-tallet, slik at opphavsrettsbeskyttelsen har utgått.
Prisen på de virtuelle møblene ligger melloim 1 dollar og 500 kroner. En båt koster cirka 250 kroner, og på sine større enkeltoppdrag tar han inntil 15.000 dollar.
Hvis oppdraget blir veldig stort, bruker han inntill 7 frilansere i tillegg til sin egeninnsats.
- Jeg har et enkeltmannsforetak, men har tatt ut minimalt, kun det jeg trenger for å leve. Jeg går ut fra at inntekten blir å regne som utbytte fra inntekt i utlandet. Jeg har prøvd å få svar på hvilke regler som gjelder fra skattemyndighetene, men det er ingen som kan svare, sier Karstensen til Dagens Næringsliv.
Les også:
- [21.06.2013] Folk strømmer fortsatt til Second Life
- [27.03.2008] Satser på søketeknologi i Second Life
- [11.02.2008] Statsstøtte til virtuelt bibliotek
- [01.02.2008] Tomt i norske Second Life-lokaler
- [04.12.2006] Nordmann kan snart leve av å jobbe i 3D-verden