MOBILDEKNING

To fiberbrudd førte til utfall på 90 basestasjoner

Enkelte kommuner mellom Kristiansund og Trondheim var helt uten mobildekning i flere timer tirsdag.

Illustrasjonsbilde. Både Telia og Telenor-kunder opplevde problemer på grunn av to forskjellige fiberbrudd mellom Kristiansund og Trondheim tirsdag.
Illustrasjonsbilde. Både Telia og Telenor-kunder opplevde problemer på grunn av to forskjellige fiberbrudd mellom Kristiansund og Trondheim tirsdag. Foto: Håvard Fossen
Heidi SævoldHeidi SævoldJournalist
11. mai 2022 - 07:55

Like før klokken 15.00 tirsdag ettermiddag ble det meldt om at 90 basestasjoner mellom Kristiansund og Trondheim var ute, som følge av to forskjellige fiberbrudd. Både Telia og Telenor-kunder opplevde problemer på grunn av fiberbruddet.

Det skriver NRK tirsdag ettermiddag. 

Like før klokken 18.00 hadde de fleste fått mobildekningen tilbake, og klokken 19.00 var dekningen tilbake for alle og fiberbruddet fikset, opplyste Telenor til NRK. Også Telia bekreftet da at deres kunder har fått dekningen tilbake.

I perioder var alle basestasjoner i kommunene Smøla og Surnadal ute. I tillegg var 90 prosent av basestasjonene i Aure, to i Sunndal, tre i Tingvoll og en på Gjemnes ute. I Trøndelag var det kommunene Rindal, Hitra, Frøya og Heim som ble hardest rammet, skriver NRK.

Avviket ble først oppdaget av Riksrevisjonen.
Les også

NRK: Personopplysninger til 19.000 helseansatte lå usikret på nett

Både Smøla og Surnadal kommune opplyste ifølge NRK om at trygghetsalarmer, som er knyttet opp mot mobildekning, hadde mistet kontakt med sentralen.  

Surnadal opplyste at de tok i bruk satellittelefoner for å sikre samband, og ba folk som hadde jaktradio om å benytte seg av disse om det skulle oppstå kritiske situasjoner, ifølge NRK.

Kommunen ba også folk som hadde trådløs dekning om å bruke wifi-anrop på telefonen, som skal fungere så lenge man er i et område med trådløs dekning.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge forteller at de aldri før har hatt fire hendelser på fire måneder som slår ut nødnumrene.
Les også

Telenor: Verken reservekraft eller omruting til en alternativ sentral fungerte

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.