Telefonkatalogen.no er en gratis nettjeneste som nå har eksistert i et knapt halvår. I løpet av denne tiden har 235.000 brukere registrert seg, og antall daglige brukere er nå steget fra 15.000 til 22.000.
I en pressemelding skriver Telenor ar tjenesten nå er en av Norges ti mest besøkte nettsteder, og opplyser videre at brukerne i snitt gjør mellom seks og ti søk per uke.
I en undersøkelse Norsk Gallup gjennomførte i mars i år, kom det frem et sterkt ønske om at også mobilnumre skulle bli tilgjengelige på telefonkatalogen.no. Brukerne sa at de ønsket både mobilnumre og epost-adresser på internettsiden, og at begge deler skulle være gratis.
Dette har Telenor Media tatt konsekvensene av, og har nå gjort 1,9 millioner mobilnumre tilgjengelige på telefonkatalogens nettsider. I alt er det nå mulig å søke blant 5,6 millioner oppføringer.
De mobilnumrene som er søkbare på telefonkatalogen.no er hentet fra Telenor Mobils kundemasse (Ifølge selskapet tilsvarer dette 68 prosent av det norske mobilmarkedet). Telenor Media håper at også de andre mobiloperatørene etter hvert vil gjøre sine mobilabonnenter tilgjengelige for gratis-søk på deres nettjeneste.
- Har Telenor spurt de andre mobilaktørene og fått avslag?
- Vi har hatt samtaler med dem. Vårt ønske er å få de andre aktørenes mobilnumre i vår base slik at den blir så bra som mulig, men ingenting er avklart ennå, forteller informasjonssjef i Telenor Media, Gro Ismar, til digitoday.no.
Hun forteller at det om noen måneder også vil være mulig å finne epost-adresser på samme sted.
Ismar regner med at epost-adressene vil bli tilgjengelige i løpet av sommeren, og sier at det også vil bli mulig å foreta endringer på sin egen epost-adresse.
- Dette er nødvendig fordi det gjøres hyppigere endringer i epost-adresser enn i telefonnumre.
Alle som har registrert seg på telefonkatalogen.no, og som ikke har reservert seg mot at personopplysningene offentliggjøres, danner grunnlag for epost-databasen. Av de registrerte brukerne er det, ifølge Ismar, 40 prosent som har reservert seg.
Hun regner med at dette tallet vil synke etterhvert som tjenesten blir mer og mer kjent blant brukerne.
I Gallup-undersøkelsen kom det også frem at det stort sett er menn som ønsker å spare tid og penger ved å finne telefonnumre på Internett. Hele syv av ti søk gjøres av menn.