Posten Norge har valgt Capgemini og Tata Consulting Services (TCS) som leverandører for drift og forvaltning av hoveddelen av konsernets applikasjoner, heter det i en pressemelding.
Anslått verdi over for hver av leverandørene Capgemini og TCS er rundt 250 millioner kroner i kontraktsperioden. Capgemini har 103 nordiske kunder og ca 4 500 personer ansatt i Norden. TCS har 75 kunder med tilsvarende tjenester i Norden og en organisasjon på ca 1 600 personer lokalisert i Norden.
– Begge tilbud vil gi Posten en vesentlig kostnadsbesparelse og sikrer Posten god tilgang til relevant kompetanse fra to store anerkjente globale aktører. Nå har vi lagt til rette for nye og fremtidsrettede IT-løsninger for Posten Norge, sier IT-direktør Morten Stødle i Posten Norge.
Tidligere i år inngikk Posten avtaler med henholdsvis Evry for drift og infrastruktur, og HP for brukerstøtte og serviceintegrasjon.
Posten Norge eier 40 prosent av Evry. Advokat Espen Tøndel fra Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig har vært engasjert til å lede anskaffelsesprosessen, for å bygge tillit til at prosessen gjennomføres på uhildet vis og at leverandørene behandles likt.
– Posten har gjennomført en anskaffelse i tråd med anskaffelsesregelverket og valget har skjedd basert på objektive kriterier og likebehandling av leverandørene, sier Tøndel.