Blackberry, den tidligere eneren innen smartmobiler med nærmest uoverstigelige utfordringer de siste årene, har framgang i sin kamp for å frigjøre seg fra maskinvare og tjene penger på programvare og tjenester.
QNX til Ford
I går spratt aksjekursen over 7 prosent opp på nyheten om at bilprodusenten Ford har valgt å flytte Sync, en tjeneste for talestyrt mobil og musikk som hittil er installert i over 7 millioner biler, fra Windows til Blackberrys operativsystem QNX.
Fords avgjørelse er ikke offisielt bekreftet, men er meldt uavhengig av hverandre av både Bloomberg og Wall Street Journal.
Det pekes på at Sync har opplevd flere problemer de siste årene, særlig knyttet til bruken av berøringsskjermen MyFord Touch. Disse problemene er ikke nødvendigvis knyttet til Windows, heter det. Ford skal også ha vurdert Android, men valgte til slutt QNX.
Fords erkekonkurrent General Motors har også valgt QNX til sitt tilsvarende system, OnStar.
Teknologisk sett oppfattes QNX som mindre og mindre ressurskrevende, samt mer fleksibel. Det skal også være rimeligere. QNX skal ha fått til en bedre integrasjon med mobilplattformene til Apple og Google, og vært raskere til å tilpasse seg nye internettstandarder.
Tapet av Ford innebærer at Microsoft mister rundt halve omsetningen av bilsystemet Windows Embedded Automotive. Andre bilmerker som har valgt Windows er BMW, Fiat Chrysler, Nissan og Kia.
BBM til Windows og Nokia
Den krypterte meldingstjenesten BBM (BlackBerry Messenger) var lenge hovedgrunnen til at bedrifter foretrakk Blackberry-mobiler.
På den pågående Mobile World Congress i går kunngjorde Blackberry at de vil gjøre BBM tilgjengelig for Windows Phone og for Nokia X innen noen få måneder. BBM brukes til tekst, tale og konferanser, og til å utveksle bilder og dokumenter.
Hittil har BBM vært tilgjengelig for Android og iPhone i tillegg til Balckberry OS.