Ifølge Wall Street Journal har Microsoft bestilt komponenter til et mulig armbåndsur med berøringsskjerm fra leverandører på Taiwan.
Kildene til meldingen er ikke-navngitte ledere hos de taiwanske leverandørene. Microsoft har ikke kommentert opplysningen.
Blant komponentene som Microsoft skal ha bestilt, er en berøringsskjerm på 1,5 tommer.
Fra tidligere er det kjent at Apple, Samsung og LG arbeider med å utvikle nye typer digitale armbåndsur. Sony lanserte en «SmartWatch» i januar i fjor. Google satser på å bygge digitale livsstilfunksjoner inn i briller. Analyseselskapet Gartner tror ur, briller og plagg med avansert elektronikk vil utgjøre et globalt marked på 10 milliarder dollar innen 2016.
Sensorer og nettadgang kan kombineres på mange vis i armbåndsur og liknende. Sensorer kan overvåke kroppsfunksjoner som temperatur og puls. Et ur kan supplere en mobil med meldingsmottak og varsler. Et ur med fingeravtrykkssensor kan bekrefte bærerens identitet overfor digitale tjenester, for eksempel gjennom NFC eller RFID, så lenge den har hudkontakt.
For ti år siden var Bill Gates svært opptatt av å utvide Microsofts rekkevidde, under slagordet SPOT for «smart personal object technology». Et utslag av dette var tjenesten MSN Direct som ble etablert i et hundretalls nordamerikanske byer: Datasignaler ble kringkastet over bestemte kanaler i FM-båndet, og kunne tas i mot med et eget radiour. Slik kunne abonnentene motta nyheter, aksjekurs, værmeldinger og annen informasjon. Tjenesten ble avviklet fem år seinere. (Se artikkelen Microsofts radiour klare til høsten.)
Microsoft kunngjorde i vinter en grunnleggende reorientering av selskapet: Fra å være programvareleverandør er profilen nå «devices and services», altså dingser og tjenester (se artikkelen – Microsoft slutter med programvare). En ny giv for SPOT og et nytt smartur hadde vært helt i tråd med dette hamskiftet.