Sony har kjørt pilotprosjekter med systemet, og mener det har alle forutsetninger for å lykkes hos forbrukerne. De elleve som er med på prosjektet skal danne et eget Edy-selskap i januar, med en samlet kapital på rundt 400 millioner kroner.. Her skal Sony-gruppen ha en andel på 47 prosent. Andre interessenter er blant andre banker (Sakura Bank), teleselskaper (NTT DoCoMo), og bilfabrikanten Toyota. Alle interessentene har dessuten tatt på seg spesifikke oppgaver for å fremme bruken av systemet i forskjellige miljøer.
Målet er å starte forsøk i stor skala så fort som mulig, og ha en kommersiell tjeneste i gang innen oktober 2001. I løpet av fem år tar Edy-selskapene sikte på å bygge opp en brukerbase med 30 millioner kort, 55.000 bank- og butikkautomater, en million salgsautomater og 15 millioner personlige terminaler.
FeliCa-kortet til Sony er et smartkort som utveksler data trådløst i stedet for å måtte sveipes gjennom spesialbygde lesere. Som Edy-kort vil de først og fremst brukes som virtuelle pengepunger. De personlige terminalene skal inngå i et system der brukerne kan overføre penger til sine Edy-kort. I forhåndsomtalen heter det at Edy-kortene vil kunne utstyres med tilleggstjenester levert av bedriften brukeren arbeider i, eller andre instanser. Eventuell integrasjon av de personlige terminalene med mobilt utstyr antydes også.
Sony mener at systemet er langt sikrere enn andre smartkort, fordi både kortet og overføringssystemet vil være svært vanskelig å forfalske eller duplisere.
Nå har 8000 sykehusansatte fått pasientjournal på mobil