Trafikanten er et kjent landemerke med sitt tårn og kundesenter på Jernbanetorget i Oslo. Driftsavdelingen holder til vis-a-vis i Karl Johansgate, der blant annet sanntidssystemene forvaltes.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
XML-data kan enkelt hentes ut ved å undersøke hvordan Opera widgeten for sanntid er skrudd sammen. Her har digi.no gjort et oppslag på ulike stoppesteder i nærheten av Jernbanetorget.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Elektroniske skilt er plassert ut ved 275 holdeplasser i Oslo og Akershus. Publikum kan enkelt se hvor lenge det er til neste avgang.
Skiltet mottar opplysningene ved hjelp av GPRS. Denne testmodellen står hos Trafikanten, og viser i tillegg informasjon nederst. Her kan det gis beskjed om ulike planlagte eller ikke planlagte avvik.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
En viktig komponent i sanntidssystemet er denne maskinen fra tyske Init, som er installert i de enkelte kjøretøyene. Maskinens operativsystem er en modulær utgave av Windows XP (embedded).
Sanntidsdata sendes ved hjelp av GPRS, og boksen har ellers satelittnavigasjon og WLAN. Sistnevnte kan blant annet benyttes for å laste inn nye ruteopplysninger og for overføring av loggdata.
Maskinen har også et innebygget odometer, som er nødvendig for å kunne måle avstand i tunneler (der GPS ikke er tilgjengelig).
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
For å slippe og reise ut til holdeplassene ved testing, har Trafikanten satt opp samme utstyr som finnes i kjøretøy og på holdeplasser med sanntidsinformasjonr i lokalene sine.
Komplett sanntidsutstyr med maskinvare og skilter til én buss koster om lag 60-70 tusen kroner uten moms.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Sitter på gjerdet: Trafikanten sperrer ikke tilgangen til sine sanntidsdata i XML-format, men har heller ikke bestemt seg for om de skal gjøres allment tilgjengelige.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Trafikanten er opptatt av kvaliteten på egne data, og ønsker kontroll over hvem som tar dem i bruk.
- Vi setter store krav til oss selv, og vil gjerne sette tilsvarende store krav til våre samarbeidspartnere, sier prosjektleder for sanntidssystemene Magne Bentzen (til v.) og rådgiver Thorbjørn Barslett hos Trafikanten.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.