FORBRUKERTEKNOLOGI

– Tre av fire mislykkes

Vanskeligere enn antatt å starte for seg selv, viser ny forskning.

Mark Zuckerberg og Facebook klarte det. Men det er svært få oppstarts-selskaper som klarer å bli en suksess. Men fiasko trenger ikke være galt, mener venture-kapitalist.
Mark Zuckerberg og Facebook klarte det. Men det er svært få oppstarts-selskaper som klarer å bli en suksess. Men fiasko trenger ikke være galt, mener venture-kapitalist. Bilde: Bloomberg/All Over Press
25. sep. 2012 - 09:57

To tredjedeler av oppstartsselskapene som har blitt finansiert av amerikanske venture kapital-selskaper vil ikke kunne kaste av seg nok til å betale tilbake hva investorene har investert. Det er resultatene av en studie Shikhar Ghosh ved Harvard Business School har gjennomført.

Dette er langt høyere tall enn hva venture-selskapene i USA selv opererer med. Deres tommefingreregel er at tre til fire av ti selskap mislykkes totalt mens de andre tre til fire kaster av seg tilstrekkelig til å dekke investeringen mens en til to av ti selskap vil generere substansiell avkastning til eierne. Det melder Wall Street Journal.

Ghosh har sett nærmere på 2 000 selskaper som har mottatt venture-finansiering fra 2004 til 2010. Han har også finkjemmet Venture-kapitalfirmaene sine porteføljer samt snakket med en rekke entreprenører og gründere. Han fant at Venture-selskapene ofte fremhevet suksessene, men glemte fiaskoene.

Studien avdekket at mellom 30 og 40 prosent av oppstartsselskapene mislykkes fullstendig. Det betyr at de gikk konkurs og at investorene mistet alle sine penger. Men dersom fiasko betyr at selskapene ikke har nådd den forventede omsetningen eller har vist til overskudd innen en fastsatt dato, så er hele 95 prosent av selskapene mislykkede, skriver Wall Street Journal.

Sagt med andre ord: Det er svært sjeldent oppstarter går etter planen.

Men er det så farlig å mislykkes? Nei, mener David Cowan i Bessemer Venture Partners.

– Folk er flaue for å snakke om sine nederlag, men sannheten er at dersom du ikke har en rekke fiaskoer så gjør du det ikke riktig, fordi du ikke tar risiko. Jeg mener det å mislykkes er en mulighet for entreprenører og dersom du ikke tror det så kan du banke hodet i veggen mens du forsøker å få det til, sier Cowan til Wall Street Journal.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.