Fristen for å oppgradere Windows-baserte pc-er gratis til Windows 10 går ut i slutten av juli. Men fortsatt er det svært mange som tydeligvis nøler. Dette viser marstallene fra TNS Gallup, som registrerer hvilket operativsystemet og nettleseren som benyttes under besøk på de største, norske nettstedene.
Det har nå gått et kvartal siden forrige gang digi.no skrev om denne utviklingen. Tallene fra desember viste at drøyt 25 prosent av Windows-baserte pc-er da var oppgradert til Windows 10. Ved utgangen av mars var dette økt til knapt 32 prosent.
- Microsoft iverksatte i mars en aggressiv utrulling, mange følte seg tvangsoppgradert
Temmelig nøyaktig 50 prosent av alle nettstedbesøkene som ble gjort med Windows-pc-er i mars, ble gjort med en Windows 7-basert pc. Dette er 2,6 prosentpoeng lavere enn for tre måneder siden. 13,8 prosent av besøkene gjort med en Windows-pc, ble gjort med en pc hvor Windows 8.x er operativsystem. Dette er 2,9 prosent lavere enn for tre måneder siden.
De resterende benytter stort sett eldre versjoner av Windows eller Windows RT.
Dersom dette tempoet fortsetter, vil bare drøyt 40 prosent av de Windows-baserte pc-ene i Norge være oppgradert til Windows 10 innen fristen for gratistilbudet forfaller. For ganske mange av disse pc-ene er gratistilbudet uansett ikke aktuelt, fordi de er omfattet av volumlisensavtaler som mange større bedrifter har med Microsoft.
- Desembertallene: Én av fire kan ha oppgradert til Windows 10
Windows 10 Mobile
Microsofts tall omfatter sannsynligvis også smartmobiler som har blitt oppgradert fra Windows Phone 8.x til Windows 10 Mobile. Det gjør ikke TNS Gallup-tallene for Windows 10. I stedet er Windows 10 Mobile skilt ut som et eget tall.
Dette viser at omtrent 19,5 prosent av besøkene som gjort på norske nettsteder med en Windows-smartmobil i mars, ble gjort med en enhet med Windows 10 Mobile. Men siden den offisielle utrullingen av Windows 10 Mobile først startet i midten av mars, kan man nok ta det for gitt at den egentlig andelen som hadde oppgradert var betydelig høyere enn 19,5 prosent ved utgangen av måneden.
Omtrent 1,3 prosent av besøkene som er gjort med en smartmobil, er gjort med en Windows-basert enhet. 61,7 prosent benytter iPhone, mens 37,1 prosent benytter en Android-mobil.
Det er ikke registrert egne tall for Windows-baserte nettbrett, bortsett fra at godt under en promille av det totale antall besøk er gjort med Windows RT-enheter. Det er 5,7 ganger flere besøk med iPad enn med Android-baserte nettbrett. Selv om det svinger litt, har den totale nettbrettandelen vært fallende i alle fall siden 2014.
15,7 prosent at det totale antallet besøk i mars ble gjort med en nettbrett. 44,3 ble gjort med mobiltelefoner, mens 39,8 prosent ble gjort med en pc.
OS X-andelen i den totale mengden av besøk øker fra 7,6 til 7,8 prosent. Når det gjelder Linux-andelen skrev vi om desember at den var på 0,3 prosent, men da fikk vi ikke med oss at Ubuntu-tallene holdes separat. I mars er den totale andel for Linux på 0,5 prosent.
Nettlesere
I TNS Gallup-tallene er det nå temmelig jevnt mellom Google Chrome og Mobile Safari, henholdsvis 29,7 og 29,6 prosent av besøkene ble gjort med disse nettleserne. Men mens Google Chrome-tallene inkluderer alle varianter av Chrome, er Mobile Safari-tallene bare for iOS-utgavene. Legger man til at Safari for OS X har en andel på 5,8 prosent, er Safari den klart mest brukte nettleseren i Norge.
Men i løpet av de siste årene har både Safari og Mobile Safari hver seg hatt høyere brukerandel enn i dag. Chromes andel har derimot ikke vært høyere enn nå i tallene som går tilbake til desember 2013.
Andelen til Internet Explorer har blitt mer enn halvert i den samme perioden, til 10,9 prosent. Dette skyldes nok at en del har gått over til andre nettlesere, men trolig i større grad at mange i større grad enn tidligere benytter smartmobil eller nettbrett når de besøker nettsteder.
Dessuten har Microsoft lansert Edge som en erstatter til Internet Explorer, men så langt har denne nettleseren ikke greid å få særlig fotfeste. Siden februar har andelen økt fra 1,5 til 2,2 prosent.
I tillegg har TNS Gallup siden 2014 også registrert WebView i henholdsvis Facebook-appen og i andre apper som egne kategorier (tidligere har det meste blitt registrert som «iPhone» eller «iPad»). Nesten 14 prosent av besøkene skjer gjennom andre apper enn en nettleser.
- Nettleseren Vivaldi: – Brukerne våre er kresne