JUSS OG SAMFUNN

Treg overgang til digital forvaltning

Til tross for Altinn, bruker næringslivet 6560 årsverk til å fylle ut skjemaer og statistikker for det offentlige.

Altinn er en felles elektronisk innrapporteringskanal fra næringslivet til Brønnøysund-registrene, Skattedirektoratet og Statistisk sentralbyrå. Hensikten er å forenkle skjemavelde ved å sende inn informasjonen elektronisk.

Altinn har til nå i år tatt imot opp mot 2 millioner elektroniske innrapporteringsskjema, det meste i forbindelse med skatt.

Målet er at rundt 50 statlige etater skal knyttes til Altinn og all rapportering til disse skal kunne skje over nettstedet. Rasjonaliseringsgevinsten på 0,7 prosent i fjor er et resultat av at antallet skjemaårsverk sank med 52 i forhold til året før, skriver Finansdepartementet.

Advokat Hedvig Svardal i Bedriftsforbundet har fått mange sinte meldinger og massiv kritikk fra sine bedrifter. Norsk Bedriftsforbund representerer 3.500 små og mellomstore bedrifter.

– Tilbakemeldingene er at ved bruk at Altinn får du intet ut. Systemet som skulle forenkle har i stedet gjort prosessene tungrodd, sa Svardal til digi.no i mai.

Hun mener Altinn ikke fungerer etter hensikten. I stedet for å rapportere bare en gang, må brukerne sende inn ett skjema til Brønnøysund-registeret og et annet til Ligningskontoret med nøyaktig de samme opplysningene.

– Vi har nå skrevet brev til Næringsdepartementet og Finansdepartementet som forteller at de er glade for tilbakemelding og jobber med saken, sier Hedvig Svardal.

I den gamle løsningen fikk selvstendige næringsdrivende kvitteringen direkte i nettleseren. Med Altinn opplever brukerne noe annet: «Alt inn – og intet ut.»

– Per i dag er det faktisk raskere å sende inn momsoppgavene på papir, uttrykker en frustrert bruker.

Moderniseringsminister Meyer har i stasbudsjettet for neste år avsatt friske midler til en videre satsing på næringslivets elektroniske rapporteringskanal Altinn.

- Det går rette veien. Jeg vil likevel advare mot å tro at timeforbruket går ned straks. Folk skal jo først bli vant til å lære seg å bruke de nye elektroniske innrapporteringsformene, sier underdirektør i Altinn, Anne Marthe Hesjadalen, til Dagens Næringsliv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra