Når du ringer med mobilen din vet du som regel ikke hvilket mobilselskap mottakeren bruker, ikke minst etter innføringen av nummerportabilitet, men mye av det du betaler går til nettopp samtalemottakerens operatør. For eksempel skal NetCom ha penger for å koble opp sine kunder når en Telenor-kunde ringer dem.
Foreløpig er det en stor forskjell i disse prisene, for Post- og teletilsynet krever at Telenor bare tar såkalte kostnadsbaserte priser fordi selskapet er så dominerende. Ringer en NetCom-kunde til Telenor i to minutter betaler han i realiteten 78 øre til Telenor.
Men NetCom er ikke underlagt noen prisregulering og krever 1,21 kroner fra for eksempel en Telenor-kunde som ringer en NetCom-kunde.
Nå går det mot regulering for også NetCom. Spørsmålet er bare når det skjer. Avdelingsdirektør Torstein Olsen forteller til NRK Radio at Post- og teletilsynet nå vurderer om NetCom har såkalt "sterk markedsstilling" og skal bli underlagt regulering.
Selv om tilsynet skulle si nei nå, utsetter dette bare regulering og eventuelle priskutt hvis det viser seg at NetCom tar mer enn kostnadsbaserte priser. For 25. juli trer de nye EU-teledirektivene i kraft her i landet.
- Etter alt å dømme vil de nye lovene definere terminering (mottak av samtaler) som et monopol, for det er jo ikke andre enn NetCom som kan terminere samtaler for sine kunder. Dermed blir krav om kostnadsbaserte priser uansett 25. juli, forteller Arne Litlere i Post- og Teletilsynet til digi.no.
Den eneste trøsten for NetCom er at grensen for prisregulering av andre tjenester vil bli hevet.
EU-direktivet endrer i praksis terskelen fra 25 til 40-50 prosent, forteller Litlere.