Torsdag ble et unikt samarbeidsprosjekt mellom en kommune og nettgiganten Google lansert på en pressekonferanse i Tromsø. Sammen med Google skal Tromsø kommune hjelpe lokale småbedrifter på nett.
Hovedmålgruppen for initiativet er bedrifter som i dag ikke har nettsider samt lokale Tromsø-bedrifter som vil etablere netthandel eller forbedre sine nettjenester. Prosjektet har også fått navnet «Din bedrift på nett».
Google skal blant annet bidra til å bygge opp et system som kommunen skal bruke for å sørge for at næringslivet i kommunen kommer seg på nett på en best mulig måte, samt drive opplæring av lokale bedrifter. Google opplyser til digi.no at de vil ha ansatte tilstede i Tromsø i oppstarten av prosjektet og jevnlig utover.
Under en pressekonferanse, som ble strømmet direkte via Google Hangout, fortalte sjef for Google Norge, Jan Grønbech, at de forsøker å gjøre noe med et rart paradoks i Norge: Selv om vi nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder bruk av nettet, så er norske bedrifter langt nede på listen.
– Tall fra World Economic Forum plasserer norsk næringsliv på en 30. plass, sa Grønbech som viste til at svært mange undersøker på nettet før de gjør innkjøp. Har man da ingen tilstedeværelse på nettet vil fysiske butikker tape.
– I Norge er 99,5 prosent av bedriftene små- og mellomstore bedrifter, og 30 prosent av disse er ikke på nettet. Bedrifter med tilstedeværelse på nettet vokser dobbelt så raskt som de som ikke er det, sier Grønbech til digi.no. Han viser til at 63 prosent av bedriftene som ikke har en egen nettside heller ikke har planer om å få det.
Dette er ifølge Google-sjefen et problem. Både for Google og for norsk næringsliv.
– Det vi indekserer i Norge er dårligere enn det vi indekserer i Danmark. Vår jobb er å indeksere all verdens informasjon, men en stor del Norges informasjon kan vi ikke indeksere fordi den ikke er der.
Googles Jan Grønbech tok selv som tok kontakt med Tromsø kommune for å foreslå prosjektet. Det var neppe en tilfeldighet. Grønbech og Tromsøs ordfører, Jens Johan Hjort, er nemlig barndomsvenner.
Men Grønbech forteller til digi.no at de også vil samarbeide med andre kommuner, fylkeskommuner eller regionforeninger om tilsvarende prosjekter.
- Sitter det en fremoverlent ordfører og leser dette, er det bare å ringe meg, sier Google-sjefen til digi.no.
Næringsforeningen i Tromsø-regionen, Sparebank1 Nord-Norge, Handelshøyskolen ved Universitetet i Tromsø er også med i prosjektet.
– Blant våre oppgaver er å se til at bedrifter er digitalt rustet til å møte markedene og levere etter forventningene. Vi har en ung, dynamisk befolkning og et driv i kommunen som få kan vise maken til. Vi gleder oss til å ta fatt på denne oppgave, sier han som skal lede styringsgruppen for prosjektet, Jonas Stein Eilertsen som til daglig er byråd for næring, kultur og idrett i Tromsø kommune.
Tromsø har fått penger fra Sparebank1 Nord-Norge, samt at de tar fra sitt eget næringsfond, for å finansiere prosjektet.
I starten er det åtte bedrifter som vil få bistand i pilotfasen av prosjektet, blant annet G-Anettes Lille Luefabrikk, Andresens Vaabenforretning og Tromsø Skomakerverksted.
For de som vil ha mer informasjon om prosjektet er det imidlertid ikke så mye å finne. «Din bedrift på nett» har enda ingen nettside, men de har en oppføring på Google Plus.