Nesten syv av ti bedrifter lar i 2008 ansatte bruke tid på nettsteder som Facebook, MySpace og Linkedin, ifølge en fersk rapport (pdf) fra analyseselskapet Awareness. Det er opp fra 37 prosent i fjor.
Les også:
- [01.10.2008] Søker spioner på Facebook
- [24.09.2008] Bedrifter må lære nettbruk av ungdom
- [16.09.2008] Facebook i arbeidstiden kan lønne seg
– Om fem år vil alle bedrifter i en eller annen form tilby sosiale nettverk til sine ansatte, spår briten David Gurteen.
Han er en kjent konsulent og fasilitator innenfor kunnskapsledelse og er grunnleggeren av «The Gurteen Knowledge Community» – et globalt lærenettverk som består av mer enn 15.000 medlemmer i 154 land. Han er også kjent for sine kunnskapskaféer som han holder med jevne mellomrom i London – og resten av verden som dreier seg om kunnskapsdeling.
Blogging, wikier og andre sosiale verktøy kan tilføre virksomheten og dens kunnskapsforvaltning enorme fordeler ved å dele arbeid og ideer, mener Gurteen.
Gurteen var leid inn som foredragsholder på Kunnskapstinget arrangert av Den Norske Dataforening, Abelia og Tekna.
Web 2.0-filosofien og sosiale nettverk er et utmerket verktøy for kunnskapsforvaltning («knowledge management»). «KM is going social», mener Gurteen.
Ikke bare måten vi jobber på, men hele livet blir etter hvert gjennomsiktig med nettet. Vi er ikke lenger bare forbrukere av tjenester, men vil også skape og dele. For første gang er vi deltakere og ikke ofre, framholder han.
Vi beveger oss fra en verden der vi har blitt fortalt hva vi skal gjøre i strukturerte former til en verden hvor vi selv former mye av innholdet.
Web 2.0 generasjonen vil videreføre «Enterprise 2.0» inn i bedriftene og selv om vi fortsatt bare er i støpeskjeen, vil bedriftene måtte ta til seg denne teknologien, mener Gurteen.
– Se bare på PC, Internett-tilkobling og web-søk i dag. For bare noen få år siden var dette noe som var utilgjengelig for folk flest. I dag har de fleste tilgang, og vi må bare godta at teknologien får styring på våre liv, sier han til digi.no.
Han tror «Enterprise 2.0» vil få raskt innpass i bedriftene de kommende år og han anbefaler bedriftsledere til å få de unge til å lære dem opp.
– 20-åringene har dette i blodet og kan raskt gi en innføring. Bli fortrolig med blogging, twitter, wiki og diskusjonsformer på nett som gir deg raske tilbakemeldinger. Slike fora kan være gull verdt for nye forretningsideer som på en veldig rask måte blir evaluert fra brukerne, anbefaler Gurteen.
Les også:
- [01.10.2008] Søker spioner på Facebook
- [24.09.2008] Bedrifter må lære nettbruk av ungdom
- [16.09.2008] Facebook i arbeidstiden kan lønne seg