Nokias forskningssjef Terjo Ojanperäs kom med en oppsiktvekkende uttalelse i Oulu da han framholdt at e-postens tid som kommunikasjonsverktøy internt snart vil være historie.
Å kommunisere med e-post har vært den selvsagte kommunikasjonen over flere år, men nå tvinger nye metoder i form av blogger og sosiale nettverk seg fram.
Nå går Nokias forskningssjef ut og mener bedrifter må åpne for Facebooklignende måter å kommunisere i sine interne IT-systemer om de skal kunne holde produktiviteten oppe i framtiden.
Til Computer Sweden sier han at e-post snart bare er for gamlinger, ettersom hver ny generasjon utvikler sitt eget sett å kommunisere på nett.
De som er unge i dag bruker Facebook og lignende programmer som den selvsagte kommunikasjonskanalen.
- For bedrifter er det livsviktig å finne måter å integrere disse nye kommunikasjonskalene i sine IT-systemer, mener Ojanperä.
Terjo Ojanperä mener at for mange e-poster i løpet av arbeidsdagen er med på svekke produktiviteten.
- Når jeg svarer på en e-post, genereres det enda flere. Facebook og lignende tillempinger er mye mer kommunikativt og effektiv måte å samarbeide på, mener Ojanperä.
I Nokia finnes det rundt 1.700 blogger og 4.000 Nokia-ansatte har egne Facebooksider. Selskapet har også ny plattform for intern posisjonering i mobilen kalt Ilpo i tillegg til egen Second Life-variant der avatarene har mobiler og kan ringe til mobiler i den riktige verden.