Mange har spådd at salget av mobilt innhold ville falle fordi ringetoner og logoer ville gå av mote. Men Schibsted-eide Inpoc spår markedet oppover.
Bare på ett år har nordmenn kjøpt underholdning, spill, telefoniske ringelyder og interaktive TV-konsepter for 600 millioner kroner. Inpoc har økt salget med hele 200 millioner i forhold til året før. Og veksten vil fortsette, sier Inpoc-sjefen Per Håkon Fasting som spår et ytterligere hopp på 30 prosent i år.
- Det er først og fremst mobilt spill som får den største veksten framover, sier Fasting til digi.no.
Han begrunner det med mer avanserte fargeskjermer som gir større spilleropplevelser og når ut til mange mennesker samtidig, og grafikk som gir en ”vow” opplevelse. Dessuten kan spill brukes mot andre hvor som helst og når som helst. Også i forhold til møteplasser og ratinger i konkurranser.
Inpoc solgte 250 000 spill i fjor, som koster mellom 29 til 49 kroner. Til sammenligning koster en MMS-animasjon 15 kroner og bilder som logo 20 kroner per stykk. Det koster 2 kroner og 50 øre å sende en MMS-melding. Søk i telefonkatalogen utgjorde 20 prosent av omsetningen til Inpoc.
Det vil fortsatt være en stigende interesse for mobile ringelyder og tegninger, mener Fasting. Produktene blir nå enda bedre med såkalte ”true tones” som får den samme lydkvalitet som MP3 filer.
Inpoc har bygget opp egne mediakanaler og er ifølge Web Measures målinger på 24. plass i forhold til antall unike besøkende, som i september passerte 134 000.
- Mobilen blir en spennende mediakanal over tid. Fremtidens ungdom vil droppe VG og Se og Hør, men lese nyhetene på sin mobiltelefon, spår Fasting.
Han tror Norge har alle forutsetninger til å bli et foregangsland på mobiltelefoni.
- Norge ligger kanskje to år lenger fram på mobilteknologi i forhold til de fleste land og kan bety mye for den mobile industri framover. Men tredje generasjons mobiltelefoni vil ikke være skikkelig operativ før om to år, mener han.
Inpoc hadde et driftsresultat på pluss 12,5 millioner i fjor.
.