BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tror NFC kommer for sent

Bedre løsninger vil komme betalingsteknologien i forkjøpet, mener PayPal.

PayPal har tydelig mer tro på strekkoder og ren programvare enn på NFC.
PayPal har tydelig mer tro på strekkoder og ren programvare enn på NFC. Bilde: PayPal YouTube-video
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. mars 2012 - 13:53

Mange mobiltelefoner kommer nå med støtte for den kortrekkende, trådløse kommunikasjonsteknologien NFC (Near Field Communication). Årsaken er at mange ser for seg at teknologien kan brukes til berøringsfri betaling og dermed supplere eller erstatte dagens betalingsautomater, hvor brukere må putte inn betalings- eller kredittkortet og deretter taste inn en PIN-kode.

Men ikke alle deler disse tankene. PayPal, som tilbyr betalingsformidling via Internett, er blant disse.

– For at NFC skal lykkes må forbrukerne ha håndsett, og butikkene må installere terminaler. Det vil ta tid for NFC å bli virkelig utbredt. Innen NFC oppnår dette, er vi i en verden som beveger seg vekk fra betalingsterminalen, sier David Marcus, PayPals mobilsjef, i et intervju med The Guardian.

– Vi forsøker ikke å erstatte det å dra kortet med å trykke på mobilskjermen. Vi forsøker å endre måten folk betaler på i butikker. Vi ønsker å fjerne friksjonen fra betalingsopplevelsen. Vi er veldig teknologiagnostiske og er ikke avhengige av NFC. Dersom NFC ikke skjer, vil vi fortsatt lykkes, hevder Marcus.

– Vi sitter ikke i midten med bare deler av løsningen. Det er derfor vi har et virkelig unikt utgangspunkt.

I Storbritannia samarbeider PayPal med pizzakjeden Pizza Express, som tilbyr en PayPal-basert iOS-applikasjon hvor man kan betale restaurantregningen med PayPal. Dette er demonstrert i videoen nedenfor.

Apple tilbyr separat en lignende løsning i selskapets butikker i USA. Ved hjelp av en applikasjon som er knyttet til brukerens kredittkort, kan brukeren skanne inn strekkodene til produktene de ønsker å kjøpe, taste inn sin Apple-ID og passord, og deretter ta med seg varene og gå, uten å måtte stille seg i kassakøen.

Også i Norge er det noen som tenker i lignende baner. Coop tilbyr i noen butikker det som kalles for ShopExpress, hvor kunden tar med seg en strekkodeleser og skanner inn varene før de legges i handlekurven. Når man har hentet alle varene, sjekker man ut i en hurtigkasse og betaler med kortet. Hadde alt kunnet gjøres med brukeren smartmobil, ville nok flere latt være å stille seg i den tradisjonelle kassakøen.

Butikkene gjennomfører rutinekontroller for å sjekke at kunder ikke tar med seg varer de ikke har registrert.

Besøker man stort sett de samme butikkene og spisestedene, kan en skreddersydd mobilapplikasjon for hver butikk være en brukbar løsning. Men det må nødvendigvis også tilbys en applikasjon som fungerer overalt, uavhengig av hvilke andre applikasjoner brukeren har på mobilen.

Videoen nedenfor viser mer om hvordan PayPal ser for seg at man vil bruke mobilen som betalingsterminal i framtiden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra