Datatilsynet skal undersøke dagligvarekjedenes bonusprogrammer. Millioner av nordmenn gir fra seg opplysninger om seg selv og om innkjøpsvanene sine.
Informasjonen samles inn gjennom kundekort og apper vi bruker hver dag, og i november startet Datatilsynet kontroll med Norgesgruppens Trumf.
– Allerede der oppstår det problemstillinger
Da Rema lanserte Æ, ble denne tjenesten også inkludert, skriver Aftenposten. Coop ble kontrollert for noen år siden og er derfor ikke med i denne runden.
– Hva jeg handler, hvor og når jeg handler, mine vaner eller uvaner. Slike ting tilhører privatlivet. Det man ber om, er å bli bedre kjent med meg som person og kikke inn i mine private forhold. Allerede der oppstår det problemstillinger, sier juridisk seniorrådgiver Anders Hobæk i Datatilsynet.
Av hensyn til den pågående kontrollen, vil han ikke uttale seg konkret om Trumf eller Æ, men tilsynet vil at folk skal bli mer bevisste.
Hobæk påpeker at registrering for å beregne eller tilby rabatt ikke er det samme som tillatelse til å analysere og finne hva slags person du er.
Trumf-sjef Truls Fjeldstad er innstilt på å lytte dersom Datatilsynet påpeker noe som bør korrigeres. Han understreker at Trumf er avhengig av kundenes tillit.