For en drøy måned siden, ble det kjent at Radisson SAS benyttet en mengde såkalte Doorway-sider for å få bedre rangering på resultatsidene til søketjenesten Google. Doorway-sider er websider som kun er beregnet for søkemotorers spidere og ikke for vanlige lesere.
Denne hendelsen har fått norske Online Services til å forsøke å finne ut om det er mange andre norske nettsteder som benytter seg av lignende teknikker. Selskapet har en egen spider som skal kunne konfigureres til å lete etter spesifikke elementer i kildekode og teknikker.
- Vi satte opp spideren til å søke gjennom norske nettsteder, det vil si nettsteder med norsk domenenavn, for å lete etter tre av de mest brukte metodene, forteller forretningsutvikler Roar Eriksen hos Online Services, til digi.no.
Metodene er "sneaky redirects", skjulte lenker, innhold som skjules ved hjelp av stilsett og layers, samt "keyword stuffing", det vil si omfattende bruk av stikkord som ikke har noe med innholdet på nettstedet å gjøre.
Av de 65.365 nettstedene Online Services søkte gjennom - noe Eriksen mener ikke er langt unna det faktiske antallet aktive norske domener, fant man 5417 nettsteder som benyttet én eller flere av disse jukseteknikkene.
Resultatet kan være at man stenges ute fra Google, eller straffes med lavere rangering.
- Ikke mange går til side fem i søkeresultatene, sier Eriksen.
Det er ikke bare små og ukjente nettsteder som benytter disse metodene. Eriksen forteller at han fant flere store og kjente nettsteder i gjennomgangen av resultatene. Flere av disse skal nå ha fått beskjed om dette fra Online Services, slik at de kan rydde opp.
Eriksen mener at mange innehavere av nettsteder ikke er klar over at slike metoder benyttes på deres nettsted. Dette skyldes at mange kjøper tjenester utenfra, uten å ha særlig kunnskap om hva man egentlig tilbys.