Norges største kommersielle TV-kanal, TV 2, har lagt bak seg et knallhardt år, og ble, som de fleste andre mediebedrifter, rammet av nedturen i mediemarkedet. Drifsresultatet for året endte på pluss 124.6 millioner kroner som er en klar svekking fra pluss 268 millioner kroner i år 2000.
Etter finans og skatter gikk TV 2 med et minusresultat på 56,7 millioner kroner, noe som står i sterk kontrast til gladåret 2000 (pluss 166,6 millioner).
Og det er spesielt datterselskapene som belaster regnskapet og har bekymret TV 2-ledelsen. Eierskapet i TVNorge, der TV 2 eier 49,3 prosent, er en saga for seg, men også TV 2 Interaktiv har vært en hodepine med sine store tap.
Men nå ser selskapet ut til å ha blitt kurert.
Etter første halvår i fjor, hadde selskapet et negativt resultat på 16,6 millioner kroner. Etter en solid hestekur (halve selskapet forsvant ut døra), tapte TV 2 Interaktiv "kun" ytterligere tre millioner på driften. Opprinnelig hadde konsernsjef og styreformann i TV 2 Interaktiv, Kåre Valebrokk, spådd et nullresultat for andre halvår. Men det var før han innså at han hadde blitt forelagt gamle tall.
Dermed rant det ytterligere noen millioner ut, og det endelige, negative resultatet endte på minus 19,6 millioner kroner. Så sent som august i fjor trodde Stavrum at han skulle greie 120 millioner kroner i omsetning, men det endelige resultatet viser 114 millioner i omsetning for 2001.
TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum opplyser at selskapet hans har gått med røde tall det siste halvannet året, men at kostnadsreduksjonene har gitt skikkelig effekt fra nyttår nå som alle kuttene er gjennomført.
I januar 2002 skal selskapet ha sett et pluss-resultat og endt opp 500.000 kroner over budsjett.
- Januar er jo slett ikke den beste måneden i året, og jeg har ikke finlest tallene, men at vi nå går i pluss, er jo svært gledelig, sier han til digi.no.
Etter å ha ledet en organisasjon på over 100 mennesker i begynnelsen av fjor året, er selskapet nå nede i 52 ansatte. Stavrum avviser ikke at de muligens kan begynne å ekspandere igjen om en stund, men ikke basert på prognoser på nettannonsering.
Det var annonsevisningene, og ikke inntektstrømmer som mobilinteraktivitet og rubrikkannonsering, som sviktet kapitalt da Stavrum trodde de skulle greie å lønne over 100 personer i fjor.
I tillegg skal TV 2 begynne å ta betalt fra internettbrukerne på sin bredbåndskanal Frihet.tv2.no i løpet av kort tid. Dermed kan det for 2002 ligge en bonus for selskapet på betaling fra nettbrukerne.