TV 2 er blant de første store, norske medieaktørene til å kutte i Internett-satsingen. Onsdag kom meldingen om at TV 2 Interaktiv skal kutte 17 millioner kroner i kostnader resten av året. Dette vil medføre oppsigelser.
Tidligere har Dagbladets DB Medialab meldt at de ikke klarer å gjennomføre de store ambisjonene sine og skal spare 26 millioner kroner på digitale medier.
Gunnar Stavrum, publisher i TV 2 Interaktiv, sier til digitoday.no at TV 2s Internettselskap ikke sliter med pengene, og at en stor del av virksomheten ikke kommer fra TV2.no. Av de 104 ansatte, er det bare en del som jobber med Internett, resten jobber med tekst-TV, mobil og rubrikk-salg.
Men det er nettjenestene som bekymrer Stavrum. - Vi liker ikke å levere gratis innhold. Nå fyrer vi for kråkene siden vi ikke tjener penger på deler av Internett-satsingen. Vi har langt flere sidevisninger enn det vi greier å selge ut, sier Stavrum, som sier at de vil kutte i omfanget av det tilbudet som i dag er gratis, og som man ikke tjener penger på. |
digitoday.nota betalt for bredbåndsinnhold
TV 2 er en av de største pådriverne innen innhold til de digitale mediekanalene som etter hvert dukker opp, eller som per i dag er på tegnebrettet. Men Stavrum er klar på at kostnadskuttene ikke skal gå ut over dette.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Så enkelt er det å gjenbruke gammelt nettverksutstyr
Han sier også at brukerne nå må finne seg i å betale for innholdet de får på nettet. - Enten må brukeren betale, ellers får de mindre. Det er alle tjent med, sier Stavrum til digitoday.no.