Ganske kjapt etter at Kåre Valebrokk ankom Bergen i fjor høst, startet han jobben med å fokusere TV-kanalens aktiviteter.
Blant annet har det ført til større fokus på nyhetformidling og en profiljustering av kanalen, noe som utløst bråk og turbulens i ledelsen. Programdirektør (og viseadministrerende) Finn H. Andreassen pluss planleggingssjef Trygve Rønningen har sluttet i kanalen.
Nå viser det seg at enda flere er på vei ut. Advokat Per Schrader-Nielsen har arbeidet i TV 2 siden 1991 og leverte onsdag inn sin oppsigelse, ifølge tv2.no. Han har vært leder av juridisk avdeling i kanalen og spesialisert seg blant annet på digital-TV-problematikk der han har representert TV 2 i mange fora.
- Jeg har vært med i ni år nå. Det er en god ting å gjøre opp status av og til, sier Schrader-Nielsen til Kampanje.com. Han avslutter TV 2-karrieren den 8. juni.
I fjor høst forsvant både han og Internett-redaktør Ivar Steen-Johnsen ut av en ledergruppe som opprinnelig var over dusinet. Valebrokk bestemte seg for å halvere ledergruppen, og begge de to med digital kompetanse ble skjøvet ut. Det skapte grobunn for spekulasjoner om at TV 2 manglet digitale ambisjoner.
Både Steen-Johnsen og Schrader-Nielsen rakk imidlertid å etterlate seg et viktig testamente etter sine mange år i TV 2.. Deres strategidokument for TV 2 i den digitale fremtiden har dannet grunnlaget for den videre satsingen på disse områdene.
Samtidig har det skjedd konkrete hendelser på nyåret som viser at den kommersielle kanalen tar utviklingen på alvor.
TV 2 kjøpte seg opp til 88 prosent (Aftenposten 12 prosent) i Net 2 Interaktiv, omdøpte selskapet til TV 2 Interaktiv og akter å forsterke tv2.no til å bli en ledende Internett-tjeneste i Norge. Sammen med Schibsted-kollegaene VG og Aftenposten bygges det samtidig opp en separat reisetjeneste på nett som de kaller "Go To Gate".
Onsdag kom så meldingen om at TV-selskapet selger seg ut av Canal Digital Norge der de har hatt en eierandel siden juli 1998 på 16 prosent. Den siste tiden har kanalen vært på jakt etter kjøpere til aksjeposten.
For to år siden ble datterselskapet Norgeskanalen fusjonert inn i Canal Digital Norge, og TV 2 satt igjen med 16 prosent aksjer i Canal Digital Norge som betaling for TV-kortselskapet Norgeskanalen. De to andre eierne var holdingsselskapet til Canal Digital og Telenor, representert ved Telenor Plus.
Les om saken i digi.no fra juli 1998:
TV 2-selskap inn i Canal Digital
Nå selges altså aksjene til Telenor med en meget solid aksjegevinst for TV-kanalen på 165 millioner kroner. Dermed kjøper Telenor seg opp til 30 prosent i selskapet gjennom sine bredbåndstjenester.
- Deler av fortjenesten skal gå til TV 2s økte satsing på Internett, sier økonomidirektør Øivind Johannessen til tv2.no.