- Etter en tøff og helt nødvendig saneringsfase i internettbransjen, ser vi klare tegn på at nettet er i ferd med å bli kommersielt drivverdig. Trenden er også helt klar når det gjelder rubrikkmarkedet - det er i ferd med å vokse fra print til elektronisk distribusjon. Med dette samarbeidet tar VG og TV 2 Gruppens nettsatsinger en ledende posisjon på det elektroniske rubrikkmarkedet. Når TV2torget nå får Norges største nettavis på laget, skaper vi virkelig et potent rubrikkmarked, sier Gunnar Stavrum.
Avtalen innebærer at vg.no skal fungere både som salgskanal og visningsplass for rubrikkannonser på TV2torget. Med eksponering også på Nettavisen, Spray, TV2.no og TV 2s tekst-tv, får TV2torget større elektronisk distribusjon enn samtlige konkurrenter og blir et av landets aller største rubrikkmarkeder, skriver TV 2 Interaktiv i en pressemelding.
- Med den distribusjonen vi nå får, tror jeg vi skal hevde oss godt i konkurransen både med finn.no og Orklas kommende rubrikksatsing, sier Stavrum.
TV 2 Interaktiv omsetter i dag rubrikkannonser for rundt 40 millioner kroner, og Stavrum har tro på at co-branding med VG samt effektiv markedsføring av TV2torget på TV, radio og internett, kan øke omsetningen betydelig.
VG har ikke rubrikkannonser i sin papiravis, og adm. dir. Torry Pedersen i VG Nett ser samarbeidet med TV 2 Interaktiv som en god anledning til å ta del i et voksende elektronisk rubrikkmarked.
- Er det et område der internett har vist seg å fungere bedre enn andre medier, så er det på rubrikkannonser. TV 2 Interaktiv har en god struktur for dette mens vg.no har stor trafikk. Dermed blir dette en god avtale for begge parter, sier Pedersen i pressemeldingen.
Rubrikksamarbeidet med VG Nett er et sentralt skritt i TV 2 Gruppens strategi om å vokse på nettet. Det var også med tanke på å styrke posisjonen på internett at TV 2 Gruppen kjøpte Nettavisen i desember 2002.
digi.no følger opp saken.