- Ja, det stemmer. Vi kommer ikke til å være de siste som tar i bruk den nye teknologien når den kommer, sier Web-J Erling Finsrud i TV 2 til digi.no.
Fjernsynskanalens nettsted er bygget opp for morgendagens nettbrukere, som ser Internett fra sofakroken, forteller han. Nettstedet skal derfor kunne vises på en 28 tommer stor skjerm uten at noe informasjon blir liggende utenfor skjermbildet.
Digital Hverdag har utviklet nettstedet. Administrerende direktør Bente Sollid sier til digi.no at det var merkevaren TV 2 som var utgangspunkt for utviklingsarbeidet.
- TV 2 er fjernsyn og kommer Internett på fjernsyn, er det viktig å bygge en merkevareovergang. Derfor har profilen på TV 2-weben likhet med skjermprofilen på fjernsynsskjermen, sier hun.
Sollid mener at nye nettbrukere som får Internett i TV-ruten neppe kommer til å dra seg nedover lange sider slik dagens nettbrukere er vant til. Derfor har interaktiviteten på TV 2s nettstedet blitt bygget inn i skjermformatet. I utviklingsarbeidet med TV 2 weben har Digital Hverdag også utviklet løsninger for neste generasjon Internett, der hastigheten på nettet vil åpne for nye muligheter.
Digital Hverdag har i dag flere prosjekter for fjernsynsselskaper og håper å kunne eksportere en del av sin kompetanse. Selskapet har allerede knyttet internasjonale kontakter innenfor dette området.
- I utviklingen av TV 2-weben har vi fått visjoner om hvordan Internett blir i fremtiden. Vi håper derfor å få kunne jobbe med TV internasjonalt, slik at vi kan bruke den kompetansen vi har bygd opp, sier Sollid.