TV på mobilen er den nye store drømmen i tele- og TV-markedet. En liten TV brukerne har med seg hele tiden, tenker bransjene. Men foreløpig hemmes utviklingen av usikkerhet rundt om hva brukerne vil ha og hva de vil betale for. I tillegg sliter bransjen med minst for standard for sprikende.
Her i Norge var NRK og en del andre aktører tidlig ute med å selge eller dele ut begrensede klipp, men mobilbransjen arbeider med å sende TV-kanaler i sanntid til kundene, men det har vært reist tvil om kundene er interessert og om de vil betale.
Mye tyder på at svaret er ja, hvis man ser på tallene til amerikanske MobiTV. Selskapet er pioneeren i bransjen og begynte gjennom den store mobil-operatøren Sprint å tilby et knippe med kjente TV-kanaler, blant annet CNN, CNBC, Fox News Channel og The Weather Channel. Kanalene strømmes i sanntid sammen med utdrag av ABC News og ESPN-sportskanalen.
I løpet av tre år har MobiTV fått hele to millioner kunder og nå går utviklingen raskt. I løpet av et år har MobiTV doblet antall kunder etterhvert som selskapet har fått avtaler med 30 mobilselskaper i USA, Frankrike og England. I England er det 3 som tilbyr MobiTV og i Frankrike er det Orange.
Norske og europeiske tele- og TV-selskaper som lurer på hvorfor det går så bra, bør nok vurdere sine prismodeller, for suksessen ligger nok mye i den lave prisen. MobiTV er ofte en gratis tilleggstjeneste for mange kunder og man betaler ikke for ekstra for dataoverføringen og hvor mye man ser på TV.