"Relax to win". Det heter videospillet som irske forskere og institusjoner prøver ut på barn som lider av stress, angst, hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer. Den danske avisen Jyllands-Posten skriver om uttestingen som utnytter metoder som barna kjenner igjen fra dagliglivet.
Seks barn i alderen 8-12 år ved en barnepsykiatrisk avdeling setter seg foran skjermen hver dag for å spille Relax to win, et veddeløpsspill som man skulle tro hadde det motsatte av en beroligende effekt.
Jyllands-Posten skriver at spillet bygger på en biofeedback-metode med hudsensorer. Dette er sensorer av typen man bruker ved løgndektorer blir koblet til et par av barnets fingre. Samtidig blir barnas reaksjoner tatt opp på video og en pleier er til stede som snakker med barna i etterkant.
På en kjempe-TV-skjerm vises et kappløp mellom to drager på en romstasjon i 3D-format. For å få dragene til å bevege seg hurtigere må barna slappe fullstendig av, ellers har de ikke mulighet til å vinne.
Et av barna som fikk dragen til å fly på første forsøk, fikk spørsmål om hva han tenkte på for å slappe av: "Jeg forestilte med at jeg spilte for Manchester United", skal gutten ha svart, ifølge Jyllands-Posten.
De ansatte ved institusjonen bruker svarene i etterkant, når barna neste gang blir engstelige, er hyperaktive eller på andre måter opplever en stress-situasjon.
Det er en virksomhet i MIT Media Lab Europe kalt Mindgames som har utviklet spillet som allerede i fjor ble omtalt i flere medier.
Du kan lese mer om initiativtakeren Gary McDarby og arbeidet med spill og barn
her (PDF). I tillegg til Relax to win, driver Mindgames på med et annet spill rettet inn mot autistiske barn.
I 'Still Life' holder barna to baller og har festet et trådløst belte til magen som registrerer hjerteaktiviteten. De autistiske barna får lov til være alene og lage fargerike mønstre på en skjerm foran dem. Det gir dem muligheten til å uttrykke seg og få umiddelbar feedback,uten at det er andre mennesker til stede.
Det er imidlertid ikke første gang at vitenskapsmenn forsøker å utnytte teknologi og spill for å roe ned barn som lider av hyperaktivitet og ADHD (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder). I 2000 rapporterte BBC at NASA-vitenskapsmenn benyttet seg av av biofeedback og dataspill for å få stressede barn til å fokusere.
Forskere ved Langley Research Centre i Virginia overvåket hjernebølgene hos barn. Barn med ADHD har ofte en mangel på høyfrekvente hjernebølger, skrev BBC i 2000.
Og ved andre institusjoner finnes det også forskere som mener at TV- og dataspill for barn ikke er så farlige som mange foreldre og eksperter skal ha det til.
Et forskerteam ved Loyola universitet i Chigaco slo nylig fast at voldelige spill kan være konstruktive. Nettverksspill som 'Counter-Strike' bidrar til å øke den sosiale intelligensen hos ungdommer.
ifølge BBC har forskerne funnet ut at deltakerne i slike spill er nødt til både å samarbeide og tenke strategisk. Lagspill på data er en måte å trene opp slike evner.
Ifølge en professor ved Loyola universitetet er skytingen og volden i 'Counter-Strike' underordnet fellesskapsfølelsen. Spillerne er like opptatt av å gjøre noe sammen med andre, som de er av action-delen av spillene.