1. juli blir alle teleselskap pålagt å tilby sine kunder sperreordninger på mobilene. Dermed blir det forbrukeren som velger om han vil betale for fellestjenester som ringetoner og spill.
Sperreordningen skal bli gitt vederlagsfritt fra teleselskapene. Ordningen skal gi forbrukeren mulighet til å begrense eller kontrollere tilgangen til fellesfakturerte innholdstjenester, som ringetoner, spill og ringing av utvalgte nummer.
- At selskapene nå pålegges å tilby denne typen ordning, gjør det enklere å kontrollere egen og barns mobilbruk, sier Anne-Karin Lægraid Iversen i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Det blir valgfritt om du vil stenge helt for enkelte tjenester og utvalgte numre, eller kun sette begrensning på faste beløp. Du må selv gi beskjed til teleselskapet om at du vil ha en sperreordning.
- Abonnementsvilkårene pålegger abonnentene et vidt ansvar for eget og andres bruk og misbruk. Dette har blant annet ført til at abonnenter har fått store uforutsette regninger, sier Iversen. (©NTB)