"Vi var forberedt på det verste og var lettet da kun et par dusin lesere klaget", skriver pressetalsmann Patrick Hurley i Salon.com i en e-post til digi.no.
Salon var ikke fornøyd med verken pop-ups eller pop-unders, det vil si annonser som enten spretter opp over den redaksjonelle teksten i et eget vindu eller legger seg under nettsidene du surfer innom.
I stedet tok de tesen om at annonser skal påtvinges leseren fullt ut og la inn det som i gamle dager ble kalt en "interstitial" i fullt skjermformat. Interstitialen ble blant annet prøvd av TV2.no for flere år siden og fungerte som en slags TV-reklame mens du ventet på at websiden skulle lastes ned. Den var tidsriktig i en tid da alle satt med modem og ventet på trege nettsider.
Salon.com fyller skjermen med en annonse som du er nødt til å se, før du eventuelt går videre til artikkelen. Annonsen dukker opp (i Salons tilfelle var den første annonsøren teleselskapet Sprint Corp) i en del sekunder, og du kan klikke på artikkel-linken i høyre hjørne. Etter et visst antall sekunder (som regel fem), bringes du videre til artikkelen som du opprinnelig hadde trodd dukket opp umiddelbart etter at du hadde klikket på den.
digi.no surfet innom Salon.com i forrige uke og fikk bevist at annonsen dukker opp med en frekvens på én, det vil si at den kun skal dukke opp én gang (forutsatt at man har cookies-funksjonen på i nettleseren).
Da annonseformatet dukket opp forrige mandag, skrev en av sjefredaktørene i Salon en redaksjonell lederartikkel som forsvarer hvorfor de valgte å gå for dette formatet.
Ifølge Hurley var det faktisk en del av leserne som påsto at de foretrekker dette annonseformatet kontra reklamevinduer som åpnes uten at man spør om å få dem opp. Han er overrasket over at så mange faktisk var positive. Han gir imidlertid kritikerne et klart svar i retur:
"Jeg svarte til alle som klaget med et innhold som gjenspeiler den kalde, harde realiteten vi møter hver dag. Nemlig at det amerikanske annonsemarkedet er i full tilbakegang og at annonsører per i dag har overtaket, det vil si at en rekke innholdsleverandører jakter på færre dollar .Annonsørene er IKKE fornøyd med de tradisjonelle annonseformatene. Dette må Salon møte med mottiltak hvis vi fortsatt skal publisere endel av innholdet gratis", skriver han.
Superstor nettannonse solgte tegneserier for 200.000
I Sverige dominerer annonsen artikkelen
Dagbladet.no kopierer mega-annonse
24 timers mega-annonse på VG.no
Salon. com har allerede prøvd å få penger på andre måter enn reklameinntekter, ved å innføre en premium-tjeneste som brukerne må betale for.. Ifølge de siste opplysningene til Salon Media, det børsnoterte eierselskapet til Salon.com, har de passert 20.000 abonnement på disse betaltjenestene.
I tillegg til inntekter fra abonnementene, har Salon i forrige uke fått inn 750.000 dollar i en rettet emisjon mot fire av de eksisterende eierne for å styrke likviditeten.
Dermed har magasinet greid å få inn til sammen 3,25 millioner dollar siden 13. september. - Dette gir oss finansiell styrke for å komme oss gjennom den pågående Internett-utrenskningen, sa konsernsjef Michael O'Donnell (bildet) til Reuters.
Fra en toppverdi på 15 dollar per aksje i juli 1999, handles aksjen i dag for rundt 16 cent.
Salon Media eier til sammen ti originale innholdstjenester og drifter to abonnementsbaserte online-samfunn.