FORBRUKERTEKNOLOGI

Twitter gir abonnementstjeneste en ny sjanse

Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har.

Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har.
Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har. Foto: AP/NTB
11. des. 2022 - 09:23

De som er villige til å betale åtte eller elleve amerikanske dollar i måneden vil få innleggene sine på Twitter mer synlige, se mindre reklame, kunne redigere innlegg og få mulighet til å legge ut lengre videoer, melder selskapet i en tweet.

– Takk for tålmodigheten mens vi har jobbet med å gjøre Blue bedre, skriver selskapet.

Tjenesten blir tilgjengelig fra og med mandag.

Andre forsøk

Et forsøk på å innføre abonnementstjenesten ble gjort allerede for en måned siden etter at Tesla-sjef Elon Musk tok over selskapet. Men tjenesten ble raskt stengt ned, da folk brukte den til å utgi seg for andre, blant annet offentlige personer og selskaper.

I tillegg til abonnementstjenesten, som har navnet Twitter Blue, skal det innføres et merke i gull for kontoer brukt av bedrifter. Senere vil også myndigheter, og kontoer som tilhører internasjonale organisasjoner få et grått merke.

Å få et blått merke på kontoen sin for å indikere at man er verifisert av Twitter har tidligere vært gratis, og forbeholdt offentlige personer og selskaper for å hindre etterligning og desinformasjon.

Forskjellig pris

Prisen på elleve dollar i måneden, omtrent 110 norske kroner, gjelder for de som betaler gjennom Apples IOS-system. De andre vil betale åtte dollar i måneden, omtrent 80 kroner.

Twitter oppga ikke umiddelbart noen forklaring på prisforskjellen mellom Apple-brukere og andre. Flere medier har meldt at det handler om at selskapet vil oppveie for gebyrer ved å selge abonnementer gjennom Apples App Store.

Musk kjøpte Twitter i oktober. Siden har han gitt store deler av ledelsen og medarbeiderne sparken. Abonnementstjenesten er Musks forsøk på å skaffe selskapet en inntektskilde utenom reklame.

Nesten alle nordmenn opplever forsøk på digital svindel, ifølge en undersøkelse. Vanligste kontaktmetode er epost eller tekstmelding.
Les også

Ni av ti nordmenn utsettes for digitale svindelforsøk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.