Meldetjenesten/nettsamfunnet Twitter er i dag gratis og åpen for alle - enten du er privatperson eller et selskap med tusenvis av ansatte.
Blant annet har Dell «firmakonto» hos Twitter, rett og slett for å markedsføre produktene sine.
Dette kan imidlertid snart komme til å forandre seg.
I følge en det britiske magasinet Marketing vurderer nå Twitter-ledelsen å innføre gebyrer for profesjonelle brukere.
- Vi har merket oss at stadig flere selskaper bruker Twitter, sammen med enkeltpersoner som følger dem. Vi kan peke på måter å gjøre denne opplevelsen enda mer verdifull og ta betalt for kommersielle kontoer, sier Twitter-gründer Biz Stone.
Han vil imidlertid ikke oppgi hvor mye Twitter vil ta betalt. Heller ikke om de vil bruke en prosentuell modell eller et flatt beløp.
Uansett er det et faktum at Twitter - i likhet med for eksempel YouTube - leter etter en bærekraftig forretningsmodell. Det på tross av at de utvilsomt er en suksess regnet i antallet brukere.
Les også:
- [15.06.2009] Twitter betyr millioner for Dell
- [16.02.2009] Her er Twitters forretningsplan
- [04.02.2009] Dell bruker Twitter som salgskanal