Den populære mikrobloggtjenesten Twitter sliter fortsatt med å finne en levedyktig forretningsmodell.
Mange analytikere forventer store ting av tjenesten i fremtiden, men så langt har den ikke vært en pengemaskin. Tvert i mot, det viser seg at pengene har flydd den andre veien.
Twitter har til nå hatt en funksjon der brukere kunne få tilsendt meldinger per sms. Ved å abonnere på andres Twitter-profil har det vært mulig å få ferske oppdateringer rett til mobiltelefonen straks de ble publisert.
Tjenesten var begrenset med inntil 250 meldinger i uken per bruker, helt kostnadsfritt for brukerne.
Nå viser det seg at denne funksjonaliteten har vært en stor utgiftspost for selskapet. Twitter opplyser at tjenesten har kostet dem inntil 1000 dollar per bruker i året.
Selskapets blog opplyser at de har stoppet å sende sms-meldinger fra tjenestens britiske nummer. Det skal fortsatt være mulig å sende Twitter-oppdateringer til dette nummeret, men man får altså ikke meldinger den andre veien.
Beslutningen får ingen følger for brukere i Canada, India og USA, der Twitter har fått i stand flerbruksavtaler med teleoperatører som gjør det forsvarlig å fortsette.
Den gode nyheten, melder selskapet, er at de vil lansere flere lokale sms-numre i ulike europeiske land i kommende uker og måneder.
Vi minner om at digi.no har egen Twitter-konto der vi legger ut lenker til utvalgte saker, viktige sitater fra intervjuer og konferanser, samt at gir et tidlig varsel om viktige kommende nyhetsartikler.
I tillegg har også tre av digi.no-journalistene egne Twitter-kontoer. Her kan du se hva Anders Brenna, Marius Jørgenrud og Harald Brombach twitrer om utenom jobben.