– Målet vårt er å oppmuntre til mer fri og åpen samtale, sa administrerende direktør Jack Dorsey.
Twitter bruker allerede kunstig intelligens og maskinlæring. Det siste initiativet har som mål å gjøre mer ved å fokusere på meldinger fra visse brukere, opplyser selskapet i et blogginnlegg.
Går etter brukere
Twitter har nå tatt i bruk algoritmer som avdekker mistenksom atferd uavhengig av innholdet i twittermeldingene. Det inkluderer brukere som åpner kontoer uten å verifisere epostadressen, som oppretter flere brukere på en gang og som gjentatte ganger tvitrer til brukere som ikke følger dem tilbake.
Når selskapet oppdager brukere som oppfører seg upassende, blir ikke twittermeldingene deres vist i offentlige samtaler på mikrobloggtjenesten. Meldingene vil også bli skjult i søkeresultater, opplyser selskapet.
Nedgang i klager
Twitter har testet dette de siste månedene og forteller at den nye metoden har vist en 4 prosent nedgang i klager på upassende oppførsel på søk, samt 8 prosent nedgang i klager fra samtaler på nettstedet.
– Mindre enn 1 prosent av kontoene utgjør de aller fleste klagemeldingene, men mye av det som klages inn, bryter ikke med våre regler. Selv om det fortsatt er et lite antall, har disse kontoene en uforholdsmessig stor – og negativ – innvirkning på folks inntrykk av Twitter, heter det i blogginnlegget.