− Det største problemet, og det jeg angrer mest på, er at det ble et selskap.
Det svarer Jack Dorsey, en av grunnleggerne av mikrobloggtjenesten Twitter, når han blir spurt om hva han egentlig ønsket å oppnå med Twitter, og om det har blitt slik han ville.
Jack Dorsey har nok til salt i grøten, og når, eller hvis, salget av Twitter til Elon Musk går igjennom, kan Dorsey vente 9 milliarder friske kroner inn på konto.
Likevel gir han altså uttrykk for at angrer på hva Twitter ble til, noe flere store medier, blant annet Reuters, har plukket opp.
Drama
Utspillet kommer midt i en usikker periode for Twitter.
Råtten kultur og svak sikkerhet, sier sikkerhetssjefen som nylig fikk sparken om selskapet.
Elon Musk sitt oppkjøp av Twitter, har også blitt et dramatisk kapittel, som ennå ikke er avsluttet. Tidligere i august ble det klart at Musk går til søksmål mot selskapet han selv er i ferd med å kjøpe.
Elon Musk har satt Twitter på kraftig slankekur: – Det er min feil, sier grunnleggeren
En protokoll
På spørsmål om hvordan det helst burde vært organisert, er Dorsey tydelig.
− En protokoll. Kan definitivt ikke eies av en stat, eller selskap. Det blir tydeligere for hver dag, twitrer han.
På samme måte som e-post, som ikke eies av et selskap, men som kan brukes på tvers av leverandører, ser Dorsey ut til å se for seg en mer åpent og mindre proprietær løsning.
Dermed legger han seg på samme linje som EU, som i Digital Markets Act (DMA) sikter på å rive ned barrierene mellom de store plattformene.
DMA krever nemlig at de store leverandørene av meldingstjenester, som Whatsapp, Facebook Messenger og Imessage, åpner for interoperabilitet med mindre meldingstjenester dersom de ber om det.
På samme måte kan man se for seg at en app kan la deg følge de du vil, om de legger ut ting på Twitter, Linkedin eller Snap.
Om det er en tjeneste vi vil se i løpet av de nærmeste årene, gjenstår å se.
Analytiker: Private selskaper overtar drift av militære nettverk – slik håndterer vi det