Som nok et tegn på at globale IT-aktører prøver å få brukere i utviklingsland, har den sosiale nettjenesten Twitter kjøpt Cloudhopper, en ny amerikansk spesialist innen massehåndtering av tekstmeldinger (SMS).
I rike brukes Twitter stort sett gjennom pc eller avanserte mobiltelefoner. I utviklingsland er ikke dette hensiktsmessig, og Twitter søker å etablere en forretningsmodell der småbedrifter, håndverkere, bønder med mer kan nå potensielle kunder ved å tvitre per tekstmelding.
Et vilkår for at dette skal lykkes, er en løsning for å samordne webtjenesten med SMS-tjenesten. Cloudhopper, som ble etablert i Seattle i den amerikanske delstaten Washington i 2008, har dette som spesialfelt. På sitt nettsted forklarer Cloudhopper at de har utviklet programvare og infrastruktur for å skalere og spre SMS- og MMS-tjenester over store områder, med null nedetid.
![Atea](https://images.gfx.no/80x/2753/2753068/Atea_(company)_logo.svg.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy200,cw2400,ch800,2000x/2870/2870776/Daisy_robot_iPhone_loader_04192018.jpg)
Twitter ble i sin tid opprettet som tekstmeldingstjeneste: Det er den historiske forklaringen på at man ikke kan tvitre med mer enn 140 tegn om gangen.
![Vitrine fra lokal forretning som tilbyr kundeoppfølging via Twitter på SMS. <i>Bilde: Twitter</i>](https://images.gfx.no/580x/1831/1831058/Twitter%2520SMS.jpg)
I et bloginnlegg lagt ut fredag, forklarer Twitter at de har samarbeidet med Cloudhopper de siste åtte månedene for å kunne tilby Twitter-tjenester via SMS. De forteller at Twitter nå håndterer nærmere en milliard SMS-tvitringer i måneden.
Cloudhopper gjør det mulig for Twitter å kople seg direkte til mobilnett over hele kloden, slik at kostnadene for å bruke Twitter via SMS minskes betraktelig.