Som nok et tegn på at globale IT-aktører prøver å få brukere i utviklingsland, har den sosiale nettjenesten Twitter kjøpt Cloudhopper, en ny amerikansk spesialist innen massehåndtering av tekstmeldinger (SMS).
I rike brukes Twitter stort sett gjennom pc eller avanserte mobiltelefoner. I utviklingsland er ikke dette hensiktsmessig, og Twitter søker å etablere en forretningsmodell der småbedrifter, håndverkere, bønder med mer kan nå potensielle kunder ved å tvitre per tekstmelding.
Et vilkår for at dette skal lykkes, er en løsning for å samordne webtjenesten med SMS-tjenesten. Cloudhopper, som ble etablert i Seattle i den amerikanske delstaten Washington i 2008, har dette som spesialfelt. På sitt nettsted forklarer Cloudhopper at de har utviklet programvare og infrastruktur for å skalere og spre SMS- og MMS-tjenester over store områder, med null nedetid.
Twitter ble i sin tid opprettet som tekstmeldingstjeneste: Det er den historiske forklaringen på at man ikke kan tvitre med mer enn 140 tegn om gangen.
I et bloginnlegg lagt ut fredag, forklarer Twitter at de har samarbeidet med Cloudhopper de siste åtte månedene for å kunne tilby Twitter-tjenester via SMS. De forteller at Twitter nå håndterer nærmere en milliard SMS-tvitringer i måneden.
Cloudhopper gjør det mulig for Twitter å kople seg direkte til mobilnett over hele kloden, slik at kostnadene for å bruke Twitter via SMS minskes betraktelig.