Tirsdag åpner CES-messen i Las Vegas. De fleste store aktørene innen forbrukerelektronikk har nye produkter klare for offentliggjøring. Nå skal det sies at det ikke forventes all verden av banebrytende nyheter annet enn visninger av stadig tynnere, raskere og bedre dingser og maskiner.
Intel har imidlertid satset hardt og kommer til å bruke mye plass på sitt konsept: Ultrabooks. Dette vil du som PC-kjøper høre mye om fremover. Ultrabook er et varemerke Intel selv står bak. For å kalle maskinen din dette må du oppfylle et sett av kriterier.
Den amerikanske brikkegiganten vil bruke denne betegnelsen for å revitalisere PCen i konkurranse med blant annet nettbrettet.
Det var Apple som skapte stor etterspørsel etter svært tynne bærbare PCer, som alltid var på og som har høy ytelse. Apples Mac Air har vært en stor suksess, og nå følger resten av markedet etter.
Blant annet lanserte Acer denne uken Aspire S5, som skal være verdens tynneste bærbare med sine 15 millimeter på det feteste. Den skal kunne startes på 1,5 sekunder og innholdet på maskinen skal være tilgjengelig via en smarttelefon og skytjenester som er svært lik Apples iCloud.
Møter konkurransen
Intel har tapt betydelig terreng til blant annet ARM innenfor små og mobile enheter, og det er bakgrunnen for at de har satset enorme markedsføringsmidler og 300 millioner dollar i venturekapital, som gjøres tilgjengelig for teknologiselskaper som benytter seg av Intels plattform.
– Dette er er veien PC-bruk vil gå i fremtiden, ved å gjøre dem langt mer mobile enn tidligere, sier Dadi Perlmutter, direktør i Intels arkitektur-divisjon i et intervju med Wall Street Journal.
Intel forventer også at salget vil gå bra. Deres estimater er at Ultrabooks vil kapre 40 prosent av det totale salget av bærbare PCer i 2012. Andre mener dette vil ta lengre tid, og IHS iSuppli, som analyserer PC-markedet, forventer at denne klassen maskiner først vil nå en markedspenetrasjon på 43 prosent i 2015.
Men de som husker Netbooks vet utmerket godt at ikke alt Intel tar i blir til gull. De svært små og enkle maskinene, som ble markedsført godt under 5000 kroner i Norge, fikk en viss vekst da de ble lansert i 2008. Men salget falt kraftig ettersom maskinene hadde for dårlig prosessorkraft. Dessuten tok iPad-en totalt over markedet for slike da de ble introdusert.
– Kraftig vekst
Nordens største IT-distributør, børsnoterte Atea, har merket seg svært høy interesse for såkalte «nye formfaktorer», som også innbefatter Ultrabooks og nettbrett. Men det er et stykke frem til det blir snakk om erstatningsprodukter for den tradisjonelle pc-en.
– Generelt kan jeg si at det er en eksplosjon av produsenter og nye produkter. Dette gjelder ikke bare enkle pc-er, men også svært avanserte smarttelefoner, som jo på mange måter er produkter som har samme funksjonalitet, sier Ateas norgessjef Steinar Sønsteby til digi.no.
– Interessen for dette i Norge og Norden er svært stor og salget øker raskt generelt i markedet, men også fra oss. Apple har dominert, men nå ser vi at også andre kaprer markedsandeler. Så langt har vi ikke sett at dette direkte har erstattet tradisjonelle pc-er i Norge, men heller blitt et tredje verktøy for kunder i denne regionen.
– Det er slik vi forstår en bevegelse i andre deler av verden mot at dette blir erstatningsprodukter, men det er grunn til å tro at vi har noe bedre økonomi og at man tar seg råd til noen tusenlapper ekstra per år i Norge for å kunne ha flere valgmuligheter, forteller Sønsteby til digi.no.
Les også:
- [04.12.2012] Bommet kraftig med ultrabooks
- [20.01.2012] Rekordår for Intel
- [11.01.2012] Her er Dells tynne håp
- [31.05.2011] Intel med ny kategori bærbare