Som digi.no skrev i februar, har den tyske forbrukerelektronikkjeden Media Markt planer om å innta det norske markedet. I dag kunngjorde selskapet at det første varehuset i Norge vil bli åpnet i 2012. Den vil ligge et sted sentralt på Østlandet, sannsynligvis i Oslo.
– Vi vil være elektronikkbransjens svar på Petter Northug. I løpet av et års tid kommer elektronikkjeden Media Markt til Norge. Norske forbrukere vil da få det største vareutvalget og de laveste prisene. Vi er i farta og vi har muskler, lover Mikael Hagman, nordisk sjef for Media Markt, i en pressemelding.
Hagman besøkte i slutten av forrige uke Oslo for å se på detaljer for kjedens første norske varehus.
– Vi ser et potensial i det norske markedet for at konseptet vårt vil bli tatt godt imot, sier Mikael Hagman. Ifølge pressemeldingen bygger selskapet sin filosofi på fire grunnpilarer, nemlig å ha de laveste prisene, det største utvalget, vekt på service og først med det nyeste.
– Det norske markedet for forbrukerelektronikk er preget av få, store aktører. Dette gjør at vi mener at det er en god åpning for oss her, fordi vi faktisk tilfører de norske forbrukerne noe nytt, sier Hagman.
– En viktig del av Media Markts strategi er at det skal være lokalt entreprenørskap. Dette sikrer lokal forankring og kunnskap om det lokale markedet til fordel for de lokale kundene. Derfor eier hver varehussjef 10 prosent av butikken sin, forteller Hagman.
Media Markt anser beliggenhet som svært viktig. For øyeblikket forhandler kjeden om rundt 20 lokaliteter i Norge. Kjeden har fra før 615 butikker i 15 europeiske og asiatiske land, inkludert Sverige. Kjeden ble etablert i 1979 og eies av Media-Saturn Holding.
Les også:
- [16.02.2011] Tysk elektronikkgigant kommer til Norge