digi.no skrev mandag at amerikanske banker stadig mister online-kunder. 3,1 millioner amerikanere har testet betaling av regningene sine over nettet og mistet troen på konseptet underveis. 65 prosent av disse tror ikke de noen gang kommer til å kople seg til en liknende tjeneste igjen
Nå viser det seg at noe av bakgrunnen kan være at amerikanerne sliter med et labert tilbud fra bankenes side. Financial Times skriver at tallet på amerikanske nett-tjenester som tilbyr betaling av regninger og aksjehandel økte fra 184 til 386 fra november i fjor til juni i år.
Sammenliknet med europeerne generelt, og tyskerne spesielt, blir økningen laber. I løpet av det halve året har antallet tyske online-banker økt fra 369 til 1048. Frankrike har også en anseelig andel, mens på de britiske øyer (inkludert Irland) har kun ti banker funnet det nødvendig å tilrettelegge for transaksjoner over nettet.
Totalt finnes det i per dag 1265 tjenester som tilbyr transaksjoner for de europeiske nettbrukerne. Tallene er hentet fra rapporten "eBanks-in-a-Box: The Challenge to European Banks", en undersøkelse utført av selskapet BlueSky International Marketing.
British Telecommunications PLC har finansiert rapporten og skriver i en pressemelding at noe av bakgrunnen for den enorme veksten er at de tyske, konkurrerende bankene har gått sammen i et samarbeid hvor de deler på teknologien. Kostnaden på drift blir dermed så lav som 60 pund i måneden per bank.
Den store tilveksten i Tyskland og Frankrike (216 prosent økning) kan skyldes at både franskmenn og tyskere allerede har vent seg til å benytte banktjenester gjennom sine eldre proprietære online-tjenester.