Den tyske avisen Handelsblatt har kontaktet hvert selskap på den prestisjetunge DAX-30 indeksen (30 selskaper) og spurt om forventet investeringer på Internett fremover. Ingen selskaper kutter investeringene, tvert i mot indikerer mange at de skal øke investeringene i systemer for Internett-handel på tross av nedgangen innen sektoren. Det er finansinstitusjonene som planlegger de største investeringene.
Også blant de andre sektorene er det lite pessimisme å spore. Kjemigiganten BASF for eksempel planlegger å investere nærmere 700 millioner kroner over de neste to årene. - Strategiske disposisjoner er viktigere enn økonomiske fluktuasjoner, sier selskapet til Handelsblatt.
Faktisk var det mange informasjonssjefer som indikerte at nedgangen innen sektoren var et enda større incentiv til å investere mer fordi dette vil øke effektiviteten av satsingen. MAN forventer blant annet å kutte kostnader ved å investere mer i Internett-handel.
Deutsche Telekom planlegger å bedre innkjøpsrutinene ved å investere mer i markedsplassen T-Markt. I løpet av noen år forventer de at mer enn 50 prosent av de årlige innkjøpene på nesten 90 milliarder kroner kan gjøres via Internett.