– Facebook vil i framtida ikke lenger få anledning til å tvinge sine brukere til å godta praktisk talt ubegrenset innsamling og bruk av ikke-Facebook-data til sin Facebook-profil, sier sjefen for det tyske konkurransetilsynet (FCO), Andreas Mundt.
Tyskland vil også ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil, men som har vært inne på hjemmesider der Facebook-programvare er installert.
FCO konstaterer at Facebook har en dominerende posisjon innen sosiale medier i Tyskland, med 23 millioner daglige brukere.
– Nærmer seg et monopol
Med 95 prosent av markedet for sosiale medier nærmer dette seg et monopol hvor brukere ikke har reelle alternativer, mener det tyske konkurransetilsynet.
– Brukerne må enten godta en omfattende kombinasjon av data eller avstå fra å benytte det sosiale nettverket, sier Mundt.
Facebook er uenig i FCOs beslutning og kommer til å anke avgjørelsen, opplyser selskapet i en kunngjøring.
– Vi har stor konkurranse i Tyskland fra blant andre YouTube, Snapchat og Twitter, hevder selskapet, som hevder at de nye reglene vil innebære urettmessig særbehandling.
(©NTB)