Det hemmelige programmet Uber har utviklet for å lure uønskede kunder har fått mye oppmerksom etter at New York Times avslørte praksisen med «greyballing» forrige uke.
Ifølge avisen er Greyball et internt verktøy brukt til å identifisere også kontrollører som samler bevis for brudd på lokale transportregler. En rekke signaler og data fra mobilappen er involvert i algoritmer som kan svarteliste passasjerer.
– Dette programmet avslår henteforespørsler til falske brukere som bryter med vilkårene våre. Enten det er folk som har til hensikt å fysisk skade sjåførene, konkurrenter som forsøker å forstyrre virksomheten vår, eller motstandere som konspirerer med myndighetspersoner med skjulte operasjoner for å lokke sjåfører i feller.
Det skrev Ubers nordiske pressekontakt Bodil Sidén til digi.no på mandag. Hun ville da ikke bekrefte at verktøyet er i bruk i Norge, men det er det ifølge Dagsavisen.
Innfører forbud
I går kom selskapet imidlertid med en oppdatering i saken.
– Denne teknologien er brukt for å skjule det vanlige bykartet i mobilappen for enkelte passasjer, og gir oss mulighet til å vise en annen versjon. Dette har mange bruksområder, blant annet testing av nye funksjoner for ansatte, markedsføring, forebygging av svindel, for å beskytte våre partnere mot fysisk skade, samt å hindre passasjerer som bruker appen i strid med vilkårene våre, skriver Ubers sikkerhetsdirektør Joe Sullivan.
Deretter varsler han at de stanser bruken av verktøyet mot myndigheters spanere og kontrollører.
– Vi innfører et uttrykkelig forbud mot å bruke denne teknologien rettet mot lokale myndigheter. Gitt måten våre systemer er konfigurert på vil det likevel ta noe tid før dette forbudet trår i full kraft, skriver Sullivan.