Cliché Grafisk, under ledelse av Morten Rynning, har utgitt en CD som skal presentere landet som et stabilt og attraktivt etableringsområde for internasjonalt næringsliv. I tillegg blir landet presentert som et attraktivt turistmål for dem som måtte ønske et eksotisk feriested.
- Landet sliter fortsatt med høy Idi Amin faktor, til tross for at diktatoren ble styrtet for nærmere 20 år siden, sier daglig leder i Cliché Grafisk, Morten Rynning, til digi:media.
- Dette er et rykte som ikke har noe med dagens Uganda å gjøre. Landet er i dag en republikk og har en av de raskest voksende økonomiene i Afrika. Et glimrende utgangspunkt for selskaper som ønsker å etablere seg i lavkostland, skyter Rynning inn. Han forklarer at Ugandaprosjektet allerede har har gitt mersmak for Cliché Grafisk.
- Vi kan godt tenke oss å utføre tilsvarende prosjekter for andre utviklingsland, sier Rynning og medgir at selskapet allerede har vært i kontakt med andre land i regionen.
- Første prosjekt er imidlertid å lage en 1998 versjon av Uganda CD-en, og dette arbeidet er allerede påbegynt. Det ser dessuten ut til at vi blir nødt til å trykke opp Uganda CD-en i ytterligere 1500 eksemplarer i tillegg til de 3.500 som allerede er laget, sier Rynning og forklarer at CD-ene vil bli lagt ut for salg i et utall turistkontorer og dessuten sent til en rekke internasjonale firmaer.
- For den som ønsker det vil vi også tilby CD-en direkte fra oss til en produksjonspris på 30-40 kroner, sier Rynning og forklarer at prosjektet har vært svært vellykket også forretningsmessig.
-Dette er ikke bistand fra vår side, men et rent forretningsmessig foretak, sier Rynning og legger til at han tror CD-en kan få stor betydning for Ugandas næringsliv.
- Jeg tror det er spesielt viktig å være tidlig ute med et slikt produkt for at det skal være attraktivt. Dersom dette blir vanlig, blir det ikke like lett å skape oppmerksomhet rundt CD-en, avslutter Rynning.
Digis intrykk av produktet
Fengende Uganda-rytmer til tross, prøveturen som digi tok på CDen ga ikke inntrykk av at dette er et produkt som utnytter de mulighetene som gis i dagens multimediaprodukter. Menysystemet var for øvrig oversiktlig, men rett og slett for grunt. Grunnleggende informasjon om bedrifter, hoteller og andre institusjoner i landet var svært dårlig. Det eneste som var skikkelig presentert, var bedrifter som hadde betalt for å være med på CD-en. Idéen er imidlertid svært god, og med mer utfyllende opplysninger ville produktet vært et godt hjelpemiddel for den som er interessert i å vite mer om det afrikanske landet.