Nylig tvitret Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj en bønn til tre navngitte, vestlige IT-giganter om at de må slutte å støtte produktene sine i Russland, noe han mener kan være et bidrag til at krigen får en slutt.
De tre selskapene han nevner, er Microsoft, Oracle og SAP.
Now can be no 'half' decisions or 'halftones'! There is only black and white, good or evil! You are either for peace or support the bloody Russian aggressor to kill Ukrainian children and women. @Microsoft @Oracle @SAP, stop supporting your products in Russia, stop the war!
— Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) March 13, 2022
Flere twitterbrukere svarer på meldingen at det har da selskapene allerede gjort. Men dette stemmer ikke helt – i alle fall for to av dem. Det er nemlig stor forskjell på å slutte å selge nye produkter og tjenester og det å slutte å tilby støtte til allerede solgte produkter og tjenester.
Microsoft: Angrep fra utpressingsvirus øker sterkt – men det er én positiv trend
Oracle: Har stengt alt
Ifølge The Register har Oracle svart på tvitringen fra Zelenskyj og opplyser at selskapet har stengt absolutt all virksomhet i Russland, inkludert tilgangen på avansert kundesupport, konsulenter og nedlasting av programvareoppdateringer og patcher.
Det sistnevnte vil være mulig å få tak i via omveier, og dersom Russland også legaliserer piratkopiering, kan selv myndighetene i landet kopiere og tilby slike oppdateringer. Det er uklart om Oracles nettskytjenester fortsatt er tilgjengelige for russiske kunder.
Blant Oracles store kunder i Russland er den statseide Sberbank.
Konsekvensene av manglende tilgang på sikkerhetsoppdateringer vil ikke bli merkbar veldig raskt, men det er ikke uvanlig at sårbarheter som fjernes, blir utnyttet bare dager etter at sikkerhetsoppdateringene er utgitt.
Gitt hvor mange hacktivister fra hele verden som nå angriper russiske IT-systemer for å støtte Ukraina, vil ingen eller treg tilgang på sikkerhetsoppdateringer kunne få store konsekvenser for de russiske programvarekundene.
SAP og Microsoft: ?
Sberbank er også kunde av tyske SAP, som inntil for en uke siden opplyste at de ville betjene eksisterende kunder i Russland i henhold til kontraktene, så langt sanksjonene tillater det, men ikke drive med salg og markedsføring. I ettertid har selskapet fjernet den delen av uttalelsen om support, uten nærmere forklaring.
Også Microsoft har sluttet å selge nye produkter i Russland, men hva selskapet fortsatt tilbyr på supportsiden, har selskapet nektet å svare på, skriver The Register. Microsoft opplyser på denne siden at skytjenester som Microsoft 365 og Office 365 fortsatt tilbys i Russland.
Det er langt fra alle russiske virksomheter, og bare et fåtall privatpersoner, som er direkte omfattet av sanksjonene. Dermed er ikke videre support, tilgang på sikkerhetsoppdatering eller tilgjengelighet på skytjenester noe brudd på sanksjonene i seg selv. Men det kan bli et problem neste gang kundene skal betale for abonnementet, da mange russiske banker om omfattet av sanksjonene.
Analytiker: Private selskaper overtar drift av militære nettverk – slik håndterer vi det